“Swedish Asshole“ on lavastus, mis käsitleb jultumust, provokatsiooni ja võimu. See on paroodia, mis uurib Soome ühiskonnas esinevat alaväärsuskompleksi, mis tuleneb tunnetatavast rootsikeelsete soomlaste ja rootsi kultuuri üleolekust. Teos mängib rootsikeelsete soomlaste loogika ja sotsiaalsete koodide dešifreerimisega ning rootsi keele imetlemisega. „Swedish Asshole“ on hübriid mängusaate esteetikast stiilis „Kes tahab olla rootsikeelne soomlane?“ ja Rootsi “Hollywoodi koduperenaiste” vähihooaja (kräftskiva) tähistamisest, mis eskaleerub (soome) rootsi keele, selle tähenduse ja sotsiaalse staatuse hävitamise ja lagunemisega.
Rootsikeelsed soomlased kui vähemus on Soome koloniaalajastu jäänuk, mil Soome oli Rootsi võimu all. Rootsikeelsed soomlased ei ole mitte rõhutud, vaid pigem maailma kõige privilegeerituim vähemus. Nad on valged, rikkad, kõrgelt haritud ning rühmana on neil parem elatustase ja pikem eluiga kui ülejäänud Soome elanikkonnal. Selles teoses uurime rootsikeelsete soomlaste vaimset maastikku ja sotsiaalset kliimat lavalises kontekstis – etenduses on „Rootsi persevest” antagonist, kellel on nii alaväärsuskompleks kui ka suurushullus. Teos käsitleb rahvuslikku ja kultuurilist identiteeti, kuid selle aluseks olevad teemad on valgesus, võimumäng, jultumus, provokatsioon ja representatsioon. Töötame selle kallal, kuidas identiteet ja representatsioon mõjutavad meie loodud kunsti.
Meid inspireerivad mitmesugused kultuurinähtused, nagu Rootsi stand-up- ja sketšikultuur, šlaager ja show-kultuur ning Rootsi tõsielusarjad. „Rootsi persevesti” korduv motiiv on kolm Rootsi “Hollywoodi koduperenaist”, nende tegevused, teadmatus ja kõrgklassi elustiil. Mis on labane – mis on klass? Vana raha vs uus raha.
Tööd toetavad: Arts Promotion Centre, Soome Kultuurifond, Rootsi Kultuurifond, Kone Fond ja Konstsamfundet.
Teose algataja on Helsingis elav tantsukunstnik Johanna Karlberg ning see on koostöö näitleja Antonia Atarahi ja tantsukunstnik Alen Nsambuga. Lisaks Karlbergile, Atarahile ja Nsambule kuuluvad töögruppi helikujundaja ja muusik Nicolas “Leissi” Rehn, dramaturg Even Minn, stsenograaf Mikko Salminen, kostüümikunstnik Mirjam Yeboah ja valguskunstnik Kristian Palmu.
Johanna Karlberg (s. 1993) on Helsingis elav rootsikeelne Soome tantsukunstnik. Karlberg lõpetas 2022. aastal Helsingi kunstiülikooli teatriakadeemia tantsue magistriprogrammi. Ta on kunstikollektiivi Lesbo Erotics asutajaliige. Aastatel 2025–2026 töötab Karlberg erootilise lesbilimuusikali triloogia kallal, mida toetab Kone Fond. Tema looming käsitleb üldiselt sotsiaalseid struktuure, identiteeti ja seda, kuidas jääda avatuks mitme reaalsuse ja narratiivide samaaegse eksisteerimise võimalikkusele.
Antonia Atarah (sünd. 1996) on Ghana-Soome näitleja ja etendaja, kellel on magistrikraad Ülikooli Teatriakadeemia näitlemise erialalt ning lisaks on ta õppinud muusikateatrit. Lisaks oma debüüdile, milleks oli tunnustatud peaosatäitmine lavasyuses “Ronja, röövlitütar” Helsingi Rootsi Teatris on varieerib Atarah oma praktikas erinevaid etenduskunstide vorme, ta on töötanud nii Soomes, Saksamaal, Ghanas kui Tansaanias. Atarah usub kollektiivsesse töösse ja püüab lahti mõtestada näitlejarolli ülesannet ja selle mitmekesisust.
Alen Nsambu on Helsingis resideeruv Soome-Angola koreograaf ja etendaja. Aastal 2022 lõpetas ja Taani lavakunstikooli bakalaureuseõpingud koreograafia ja tantsu alal. Oma loomingus tegeleb ta tihti teemadega nagu identiteet, autofiktsioon ja rõõm (laval ja elus), samuti küsib ta, mis on normaalne, neutraalne või loomulik. Oma praktikas kasutab ta erinevaid registreid ja etenduskunstide või ka interdistsiplinaarseid vahendeid.