SAAL Biennaal 2025 21.–30. augustini Tallinnas!
Kohtume rannas. Lõke, jutud, kivide ja lainete vahel loksuvad pudelid, mis on sinna jahedasse pandud. See üks sõber, kes alati pulk käes lõkke hoolitseb, et tuli vahepeal ära ei kustuks. Tundes vajadust jagatud poeesia järele joonestame oma maailmu märjale liivale. Joonistame osaliselt kattuvaid kaarte sellest, kes kunagi olime ning kelleks saame, pidades meeles neid, kes on siin juba mõnda aega olnud, ning jätame ruumi neile, kes pole veel saabunud. Ehkki seda ei saa mõõta grammides ega meetrites, jäävad joonistatud kaardid veel mitmeteks tulevikeks rannale. Hoiame ühendust selle rahvusvahelise mere teiste kallastega, loodetõusu ja mõõnadega, lainetest hoolimata.
Kanuti Gildi SAALi kogu kollektiivi kureeritud programm ei ole ühe käekirjaga joonistatud. „Nüüd“ on lõputute tajumisviiside ja peegelduste ristmik, seega ühendame erinevaid punkte „siin või kusagil mujal“ ning „nüüd või mõnel teisel hetkel“ telgedel. Selleaastane SAAL Biennaal on nagu liiv, mis jalanõude sees koju kaasa tuleb.
Pakkudes leevendust soovile ühiselt merre vaadata, kohtume rannas Sinna Virtaneni kohaspetsiifilisel lavastusel „Asphodel Meadows“, mille keskmes on peidetud lein. Kaardistamine jätkub Ely Daou lavastuses „Cognitive Maps – Chapter 1“, mis reisib läbi mälestuste, meenutades kunstniku kunagisi kodusid. Bush Hartshorni üks-ühele lavastus „Tell Daddy“ pakub sulle pinki, kus maha istuda, ning võimalust kunstnikule rääkida asju, mida tahaksid oma isaga jagada, aga mingil põhjusel ei saa.
Pärast 2024. aastal Ümberlülituse festivalil esinemist on Harald Beharie tagasi metsas aset leidva rituaalse lavastusega „Undersang“, mis esitab küsimusi kuulumise ja kultuurilise hõõrdumise kohta. Xenia Koghilaki „Slamming“ tegeleb laval mosh piti praktikatega, mis loovad näilise raevu taga peituva kollektiivse rituaali. Kombineerides omavahel klubitantsusid, drag-tehnikaid ja somaatilisi praktikaid, mängib Sepideh Khodarahmi lavastus „Erotic Clown“ võrgutamise ja hävinguga, lõpetades koogi sisse istumisega.
Ramona Nagabczyńska lavastus „Silenzio!“ kasutab ooperit, rääkimaks meile naishäältest ja inimhääle poliitilisusest. Ásrún Magnúsdóttiri ja Alexander Robertsi lavastuses „Teenage Songbook of Love and Sex“ astuvad lavale noored, esitades isekirjutatud lugusid armastusest, suhetest ja suureks kasvamisest. Mart Kangro „Pantheon“ toob publiku ette kultuuriajaloo poosid, žestid ja märgid, katkestuste ja jätkumiste, koosolemise ja lahkuhargnemiste lugu kolme põlvkonna esituses.
Netti Nüganeni uue lavastuse „Ash, horizon, riding a house“ eesti esietendus on järg eelmisel SAAL Biennaalil etendunud lavastusele „Müüt: päeva äärel“. Oma uues töös avavad Netti Nüganen, KISLING ning Pire Sova jäätootmisbüroo, mõtestades lokaalsust ning domineerivaid kultuure erinevatest vaatepunktidest. Lavastuses „News From Beyond“ võtab Gob Squad meediumi rolli ning seikleb kahe maailma vahel, loomaks teispoolsusega kontakti.
Lavastuses „All Together“ jagavad Michikazu Matsune, Elizabeth Ward ja Franz Poelstra lugusid inimestest, kes on neile olulised olnud, kuid kes ühel või teisel põhjusel ei saa siin meiega olla. Lavastus ühendab seda, mis on siin, sellega, mida pole, tuletades meile meelde, et „Sõltumata sellest, kas armastame või vihkame üksteist, kas oled siin või mitte, tõepoolest, õnneks või kahjuks, me kuulume kõik kokku.“
Kiudprogramm toob kokku mitmeid mõtlejaid, luues võimalusi teadmiste ja praktikate jagamiseks. Sepideh Khodarahmi viib läbi töötuba, mis uurib erootikat hävingu, sensuaalsuse, komöödia ja vastikustunde perspektiividest. Michikazu Matsune lugude jutustamise töötuba võtab fookusesse ühised unenäod ja luupainajad, Marta Keil ning Satu Herrala kutsuvad kujutama ette hoolivat suhet kunstnike ja institutsioonide vahel. Koos EKKM-iga korraldatud töötoas pakub Max Hannus välja, kuidas kasutada eetilise mittemonogaamia oskusi tööalastes suhetes. Töötoale järgneb avalik vestlus isiklike suhete ja professionaalsete valikute teemal.
Antropoloog ning seksuaalnõustaja Kristina Birk-Vellemaa arutab lavastuse „Teenage Songbook of Love and Sex“ osalevate noortega protsessi tagamaid ning seksuaalpositiivsuse olulisust. „5 GESTUURI“ formaadis avavad kaks kunstnikku, kes pole varasemalt koostööd teinud, publikule oma stuudio uksed. Vahepealsetel hetkedel pakub Logi saun võimalust kuumale leiliruumile jahedast mereveest vaheldust otsida. Marto Mägi ja Siim Pojeng annavad Von Krahli Teatris kontserdi ning festival lõppeb peoga EKKM-is.
Elevusega,
Eneli, Heneliis, Henry, Kaie, Kaius, Kerly, Maarja, Mesike, Priit, and Siim
SAAL Biennaal 2025 koostööpartnerid on Eesti Kaasaegse Kunsti Muuseum (EKKM), Von Krahli Teater, elektron.art, Eesti Noorsooteater, Sakala 3 Teatrimaja, Logi saun, TantsuRUUM, Hundipea. Festivali toimumist toetavad: Kultuuriministeerium, Eesti Kultuurkapital, Tallinna linn, Põhja- ja Baltimaade Kultuuri mobiilsusprogramm, Onassis Stegi residentuuriprogramm, Poola Vabariigi Kultuuri ja Rahvuspärandi Minister Kultuuri Edendamise Fondist, Goethe Instituut Tallinnas, Norra Saatkond, Austria Suursaatkond Tallinnas, Performing Arts Centre of Iceland.