**Eglė Budvytytė **
“Incantation Karaoke”
2018
Ökofeminismi ideedest lähtudes ja oma jõudu laulust ammutades, kanaliseerib „Incantation Karaoke“ mitmeid eluvorme, nagu taimed ja loomad, bakterid ja seened, keda on praegune aeg vigastanud või keda ohustab inimlik ülbus, aga kes on meie ökoloogias tasakaalu säilitamiseks hädavajalikud. Rütmi, korduste, hääle helilaine muutmise ja füüsilise läheduse kaudu soovib Budvytytė tõmmata publiku erinevatesse meeleseisunditesse ja kollektiivsuse astmetesse.
Eglė Budvytytė joonistab oma vokaal- või koreograafiaesinemistega välja kehade ja nende keskkondade vahelised suhted, vaadeldes näiteks kodeeritud käitumist avalikus ruumis või kombates piire inimliku ja mitteinimliku vahel.
Eglé Budvytyté on Amsterdamis tegutsev kunstnik, kes töötab etendus- ja visuaalse kunsti ristumiskohas. Tema töid on eksponeeritud näiteks Lofoteni rahvusvahelisel kunstifestivalil, Block Universe festivalil Londonis, programmi Art Dubai Commissions raames aastal 2017, Liste kunstimessil Baselis, 19. Sydney biennaalil, De Appel Arts Centre’is Amsterdamis, CACis Vilniuses ja Stedelijk muuseumis Amsterdamis. Budvytytė oli 2012. aastal resident Pariisis Palais de Tokyo muuseumi programmis Le Pavillon’is ja 2013. aastal Wielsis Brüsselis.
Gerry Bibby
“Throwing Voice (Borrowed Time)”
2020
Üritades kaugusi ületades kontakte luua, pani tekstide ansambel hääled väljuma kehadest, mis neid kuuldavale toovad, et asuda ruumidesse ja esemetesse, milles ja mille kaudu neid kuuldakse. Kaasates eeldatavasti elutuid materjale, mis selle võimalikuks teevad, aga ka sissetoodud elemente, jäljendatakse kõhurääkijat, kes heidab oma hääle välja lootuses, et tema põlvel istuv nukk selle kinni püüab ja seda kehastab.
Ja/kuigi nagu juhtub meie kõhurääkijaga, ei kuulu see hääl täielikult ei seda kõnelevale kehale ega ka kohale, mis seda vastu võtab. See jääb hoopis kusagile mujale õhku.
Berliinis tegutsev Gerry Bibby trotsib oma loominguga rangeid kategooriaid. Tema teosed koosnevad täpselt välja arvutatud skulptuursetest žestidest, mida on segatud tekstiliste ja koreografeeritud, etenduslike elementidega. See konkreetne skulptuuri, teksti ja esinemise ühend venib ajas ja ruumis, võimaldades kultuurilisi ja sotsiaalpoliitilisi viiteid mänguliselt õõnestada. Bibby loomepraktika on vaikimisi kinnistatud kunstniku ja institutsiooni vahelisse suhtesse või näituse konteksti, sekkudes infrastruktuuri, mis tema loomingut võõrustab. Juhindudes soovist tegeleda kunsti produktsiooniga, mis ei ole autonoomne ja teostub alles suhtes sotsiaalsete ja materiaalsete oludega, suhtub ta soosivalt paigast ja olukorrast tulenevatesse komplikatsioonidesse.
Bibby teoseid on näidatud Midway moodsa kunsti galeriis Minneapolises, O-Town House’is Los Angeleses, Lumiar Cité’s Lissabonis (kõik 2018. aastal) ja Kunsthaus Bregenzis (2014). 2020. aastal osales ta Busani biennaalil Lõuna-Koreas. Gerry Bibby kirjutas romaani „The Drumhead“ (Sternberg Press, 2014) ja on Berliini ajakirja Starship üks toimetajatest.
Jelena Glazova
“Greed”
2019
Teos “Greed” hõlmab deklameeritud luuletustest tekkinud helimaastikku. See algab helidega, mida tehakse ettelugemisega Jelena Glazova viimasest luulekogust „Greed” (2019, Riia). Kõnelemine vallandab helid, mis kasvavad massiivseks, kõikehõlmavaks lõuendiks.
Jelena Glazova on Riiast pärit kunstnik ja luuletaja, kes tegeleb eksperimentaalse elektroonilise muusikaga – ta loob ambient-helimaastikke, mis on tavaliselt üles ehitatud töödeldud vokaalist. Ta on esinenud eksperimentaalse muusika ja helikunsti festivalil Sound around Kaliningrad (Kaliningrad, Venemaa), Noise and Fury (Moskva, Venemaa), Poetronica (Moskva, Venemaa), Vilnius Noise Week (Vilnius, Leedu), muusikafestivalil Skaņu Mežs (Riia, Läti), elektroonilise muusika festivalil Art’s Birthday (Stockholm, Rootsi) jne. Ta on olnud külalishelilooja keskustes EMS Stockholm ja WORM Rotterdam.
Jelena on kolme luulekogu autor. Esimene kogu „Transfers“ (2013, vene ja läti keeles) kandideeris Läti kirjanduse aastapreemiale (LALIGABA), teine kogu „Plasma“ (2014) ilmus Eestis (eesti ja inglise keeles) ning kolmas raamat „Greed“ ilmus 2019. aastal ja kandideeris Läti luulepäevade auhinnale. Jelena luulet on tõlgitud läti, inglise, soome, poola, eesti, leedu ja rootsi keelde.