uudised

  1. ja 20. aprillil etendub Kanuti Gildi SAALis 2018. aastal Frieze Aritist Awardi võitnud koreograafi Alex Baczyński-Jenkinsi hinnatud tantsulavastus “Unending love, or love dies, on repeat like it’s endless”.
    Alex Baczyński-Jenkins on kunstnik, kes tegeleb oma töödes kväär-afekti, kehastuse ja suhtelisuse teemadega. Ta asutas ka Varssavis asuva kväär-feministliku kollektiivi Kem, mis keskendub koreograafiale, performance´ile ja helidele, asetades erilist rõhku sotsiaalsele kaasamisele. Tema praktika uurib žestide, kollektiivsuse, puudutuse ja sensuaalsuse abil ihade struktuure ning poliitikat.
    “Unending love, or love dies, on repeat like it´s endless” tegeleb kaotuse, tähistamise ja hübriidsete temporaalsustega, sealhulgas naudingu ja leinaga. Tundeid ja tajusid uuritakse läbi põimunud trajektooride ja polüfooniliste helimaastike. Kahe tunni pikkuse etenduse vältel on publikul võimalik vastavalt soovile saalist väljuda ja sinna taas siseneda.

Kanuti Gildi SAALi programmi üks kolmest kuraatorist Maarja Kalmre ütleb, et antud lavastuse Tallinnasse toomisega on tööd tehtud juba pikalt: “Meie maja tiim on seda lavastust näinud mitmel festivalil Euroopas ja see on iga kord olnud totaalne kogemus. Alexi lavastused koosnevad žestidest ja liikumistest, mis on detailsed, haprad, täpsed ja peensusteni lihvitud. Need justkui vasturääkivad ja ka sünonüümsed omadused ning lavastuste esmapilgul lihtne liikumisskeem loovad erakordselt mitmekihilise koreograafia ja helide koosluse, mille ajal toimub täielik kultuurilise närvisüsteemi puhkamine ja uuesti lähtestamine.”

Koreograafia: Alex Baczyński-Jenkins
Kaasloojad, esitajad (muutuvates konstellatsioonides): Aaa Biczysko, Arad Inbar, Beverly D. Renekouzou, Thomias Radin
Esitajad Kanuti Gildi SAALis: Aaa Biczysko ja Ronald Berger
Helikujundus ja loominguline tugi: Krzysztof Bagiński
Helikujunduse kaasloojad: Zoi Michailova
Dramaturgia: Andrea Rodrigo
Luuletus: Ezra Green

Täna, 5. aprillil esietendub Urmas Lüüsi eksistentsiaal-utoopiline komöödia „Tädi Õie 65. sünnipäev“.
Tegevus toimub installatiivses ruumis. Publik saabub peole, Õie korter on küll kitsas, kuid seltsis segasem. Tähistatakse koos elatud aastaid, vaadatakse otsa mineviku valudele ja oleviku olemisele. Tsiteerides laulusõnu: noorus on ilus aeg, noorus ei tule iial tagasi!

„Tädi Õie, tegeliku nimega Õie Tolm, saab lavastuses 65aastaseks. Kogu lavastus on tema sünnipäev ja teatripublik tema külalised ning etendus see, mis juhtuma hakkab. Mõistagi on seal allhoovused nagu filmikunstiski. Pole vahet, kas seal on 65aastane tädi või 30aastane noormees, sest see räägib sellest, kuidas hoida koos maailma, mis pidevalt laguneb, inimesena, kes pidevalt laguneb,“ rääkis Lüüs intervjuus Peeter Kormašovile.

Urmas Lüüs (s. 1987) on kunstnik ja disainer, kes tegutseb visuaalse kunsti ja etenduskunstide piiridel. Oma loomingus seob ta meediumiüleseks tervikuks video, keha, performance‘i, kontseptuaalselt laetud tarbeobjektid, foto, skulptuuri, sõna ja heli. Ta on omandanud Eesti Kunstiakadeemias sepakunsti erialal bakalaureuse- ja magistrikraadi. Urmas Lüüs juhendab tudengeid Eesti Kunstiakadeemias, TÜ Viljandi Kultuuriakadeemia Etenduskunstide osakonnas ja Göteborgi Ülikooli metalliosakonnas. Varasemalt on ta õpetanud ka Rietveldi Akadeemias Hollandis, Hiina Kunstiakadeemias, Silpakorni Ülikoolis Tais ja Hiko Mizuno Kolledžis Jaapanis. Samuti kirjutab ta kunsti, disaini, teatri ja kaasaegse käsitöö teemadel erinevatele kultuuriväljaannetele.

Autor ja lavastaja: Urmas Lüüs
Ruumide looja: Marko Odar
Esemete looja: Hans-Otto Ojaste
Helikunstnik: KIWA
Valguskunstnik: Henry Kasch
Dramaturg: Joanna Kalm
Etendaja: Mari Mägi või Kaja Lindal
Projektijuht: Eneli Järs
Kaasprodutsendid: Urmas Lüüs ja Kanuti Gildi SAAL
Toetaja: Eesti Kultuurkapital, Tütar galerii, Eesti Kunstiakadeemia
Tänud: S.S. Fabrique

Eesti keeles
Kestus: 90´

Laupäeval leiab aset Kanuti Gildi SAALi lühilavastuste sarja teine üritus SAAL3 vol 2.
Lühilavastuste õhtu annab kunstnikele võimaluse katsetada materjali ja ideid väljaspool täiemahulist produktsiooni. Õhtu jooksul etendub kolm kuni pooletunnist lavastust. SAAL3 vol 2-l astuvad üles Helgi Saldo, Üüve-Lydia Toompere ja Nele Tiidelepp.

Kui sarja esimene üritus fokusseerus just noortele loojatele ja kunstnikele, siis seekord läheneti temaatiliselt. “SAAL3 vol 2 puhul lähtusime ühisest teemast, millega kõik kunstnikud töötavad, ehk karakeriloome ja alter egod. Üüve-Lydia ja Helgi on mõlemad pikemalt töötanud ühe alter egoga, Nele aga käsilenud karakteriloome praktika erinevaid aspekte, “ selgitab SAALi kuraator Kaie Küünal.
“Seekord tekkis huvitav võimalus võtta samaks perioodiks majja residentuuri ka kunstnik-kuraator Pire Sova, kes tegeleb samuti karakteriloome ja performatiivsete identideetidega. Kindlasti on põnev näha teistsugust tööprotsessi ja väljundit samal teemal.”
Pire Sova residentuuri showing algab laupäeval kell 16.00 ja residentuuriruum on külastatav ka SAAL3 etenduste vaheaegadel.
Etendustele järgneb vestlus kunstnikega ja oksjon.

Helgi Saldo (s. 1990) on eesti kunstnik, aktivist ja sugusant, kelle looming kirjutistest dräägini põimib soolisust seksuaalsust, popkultuuri ja kvääri. Alates 2019. aastast kirjutab LGBTQAI+ kogukonnaga seotud artikleid ning juhib igakuist IDA raadio saadet "Homokringel".
Üüve-Lydia Toompere (s. 1990) on Berliinis tegutsev vabakutseline kunstnik. Ta tunneb erilist huvi sotsiaalsete kontekstide vastu ning need motiveerivad teda ka etenduskunstnikuna. Viimasel ajal on Lydiat hakanud huvitama klubi-, fetiši- ja postitantsu skeene ning talle meeldib esineda ja modellitöid teha nendes maailmades oma alter ego Fluxxious nime all.

Nele Tiidelepp (s. 1998) tegutseb fiktiivsete ja päris ruumide, inimeste ja hetkede piiril. Sageli on tema praktika kollektiivne, alates juhuslikult kuuldud lausekatkete kasutamisest oma tekstides kuni kollektiivselt loodud performance’iteni, kus iga osalejat nähakse võrdselt olulise autorina.

Autorid ja etendajad: Helgi Saldo, Üüve-Lydia Toompere, Nele Tiidelepp
Tehnilised lahendused: Kaius Põder, Henry Kasch
Projektijuht: Siim Tõniste

Kaasprodutsendid: Helgi Saldo, Üüve-Lydia Toompere, Nele Tiidelepp, Kanuti Gildi SAAL
Toetaja: Eesti Kultuurkapital

20.-23. märtsil toimub Tallinnas, Kanuti Gildi SAALis erivajadustega inimeste etenduskunstidele pühendatud festival. Nelja päeva jooksul etendub neli lavastust, toimub kümme eriilmelist vestlusringi pea viiekümne vestlejaga, leiab aset mitu etteastet, töötuba ja esitlust, avatud on väike installatsioon ja näitus. Festivali korraldab Põhja-Eesti Pimedate Ühingu juures tegutsev Terateater ning festivali juht on lavastaja Jaanika Juhanson.

“Festival Erisuste Erinevused keskendub puuetega inimeste ja Eesti kutselise etenduskunstide maailma seostele,” selgitab festivali juht Jaanika Juhanson. “Erivajadusega inimeste ligipääsetavusest etenduskunstide publikuna on viimastel aastatel hakatud Eestiski jõudsamalt rääkima, kuid oluline on samm siit edasi. Me peame rääkima võimalustest, kuidas Eestis saaks erivajadustega inimesed olla võrdsetel alustel kohandatud keskkondades kutselised etenduskunstnikud ning kuidas kaasata etenduskunstide loomisesse erivajadustega inimeste kogukondi ja konsultante. Sotsiaalkindlustusameti statistika andmetel on Eesti elanikkonnast ligi 9% on erivajadusega. Miks on kultuuriruumis, sh etenduskunstides erivajadustega inimesed sisuliselt nähtamatud?”

Festivali mahukama osa moodustavad vestlusringid, kuhu on vestlema koondatud hõlmav valik Eesti kutseliste etenduskunstide taustaga lavastajaid, koreograafe jt, kes on viimase kümne või enamgi aasta jooksul loonud mingi lavastusliku teose või juhendatud protsessi puudega inimestega või inimestele.

Festivalil esietendub pimedate ja vaegnägijate Terateatri lavastus “Kustpoolt puhub tuul” (algteksti autoriks Liis Sein ja lavastajaks Jaanika Juhanson), mis otsib vastust küsimusele, kuidas kujutada pimedat inimest laval. Festivali jooksul esineb ka Pärnu ratastoolitantsurühm Silver Wheels (juhendaja Kaie Seger), Astangu Kutserehabilitatsiooni Keskuse näitering (juhendaja Jaanika Juhanson), tutvustatakse neuroerinevate inimeste etenduskunstide projekti Koge (idee autor ja üks läbiviijatest lavastuskunstnik Kristi Leppik). Festivali kavas on Rahvusooper Estonia uhiuus haridusprojekt “Tajuleebe tantsulugu” (lavastaja Eve Mutso-Oja ja idee autor-produtsent Tuuli Potik), mis on suunatud autistlikele ja intellektipuudega lastele ning mille festivalietendused toimuvad Estonias. Festivali lõpetab Luidja Tsirkusetalu sotsiaalset tsirkust esitlev loeng-etendus “Tsirkus. Tsirkus? Tsirkus!”. Toimub kaks väikest töötuba - pimedate teatrist (läbiviijaks Terateater) ja kehapsühholoogiast (juhendajad Anu Vask ja Merle Saarva). Festivali jooksul on avatud väike installatsioon “Kõik minu tähed. Ühe psühhoosi lugu” (loojad Kristi Leppik ja Jaanika Juhanson) ning

Etenduskunstide lühivormide festival Made in Estonia Maraton toimub sel aastal juba 17. korda. Kava sisu pole kureeritud ning osalemise ainukeseks tingimuseks on, et kuni 10-minutiline etteaste oleks valminud spetsiaalselt maratoni jaoks. Sel aastal toimub stardipauk juba kell 15, sest aset leiab rekordiliselt ligi 50 etteastet, mis teeb maratoni kogupikkuseks üle 8 tunni.

Igal aastal astuvad üles nii juba kogenud kui ka alles alustavaid etenduskunstnikud. Sel aastal astuvad üles järgmised kunstnikud ja rühmitused: ETA Kompanii ja Dmitrijs Gaitjukevics, Johanna Reinvald, Kristina Sikk, Tristan Czar Aasmäe, ikaria&juuksur, Amanda ja Kaius, Karin Aarelaid, Henri Hütt, TEMA, Marto Mägi, Polina Kryuchkova, Kasper Sebastian Silla, Britt Kõrsmaa, Paul Beaudoin, Blood Sisters, Maria Helena Seppik, Ronja Marie Tepp, Miina Barrera Pinochet ja Lucia, üks isiksus, elina masing, liisbeth horn, anumai raska, Keithy Kuuspu, Liisa Saaremäel, silvia sosaar & skaala, Nadya Tjushka, Clara ja Frida, Dusk, Avecti, Summer, Anumai, Liisamari Viik, Madleen Varik, Andre Joosep Arming, Dance Delights, KOOSSEIS, ekke x em, KOLM PÕRSAKEST, Plants & Lizards, Sigrid Savi, Puhtad, Jakapi & Kornel, MistyFire, Moms of Pulms, Nur Madaminov, Behki, Big Wolf Company, Grete Gross, Jaana Pärnpuu, Unholy Trinity, Linda Mai Kari, Markus Saar, Siim Volkmann, Viktor Kudriashov, Marta Vaarik jt.

Festivalil saab näha lühiformaadis lavastusi, videoteoseid, performance’eid ja muid üllatusvorme, mille kestuseks on maksimaalselt 10 minutit. Ainsaks reegliks on endiselt, et tegemist peab olema originaal-loominguga, mis on valminud spetsiaalselt Made in Estonia Maratoniks. Ka sel aastal koosneb Maraton neljast plokist: blackbox, videoplokk, tühi lava ning punk-plokk. Valmis lavakujundusega punk-plokk on väljakutse ja mäng ruumist inspireeruvatele kunstnikele, kes saavad lavaga tulla tutvuma vahetult enne festivali. Maraton pakub loomevabadust, raputust, vaimustust, ainukordsust ja tõelist lase-loom-välja-energiat.

Jaapanis esietendus koostöös eestlastega valminud maailma teatri legendi Shiro Takatani lavastus, mis jõuab suvel kultuuripealinna Tartusse

Kyotos ROHMi teatris maailmaesietendus visuaaltehnoloogilise teatri legendi Shiro Takatani ja kunstikollektiivi Dumb Type lavastus „Tangent”. Lavateos valmis ROHMi teatri, Kanuti Gildi SAALi ja Tartu 2024 koostöös ning jõuab Euroopa publikuni esimest korda sel suvel kultuuripealinnas Tartus.

Uuslavastuse „Tangent” Euroopa esietendused toimuvad Euroopa kultuuripealinna põhiprogrammis 4. ja 5. juunil Vanemuise teatris. Piletid tulevad müüki 12. veebruaril.

Tegu on esimese Shiro Takatani sooloartistina loodud etenduskunsti teosega pärast 2015. aasta tööd „ST/LL“ ning sellega tähistatakse maailmakuulsa multidistsiplinaarse kunstikollektiivi Dumb Type 40. tegutsemise aastapäeva.

„On suur au olla osaline kaasprodutsentidena legendaarse kunstniku nagu Shiro Takatani ja oma ala tippude tipu, Dumb Type’i, uue lavaloo sünnile. „Tangenti” voolavus, visuaalne täpsus, avarus ning tunnetatud massiivsus on tähelpanuväärsed,” rääkis Kanuti Gildi SAALi juht Priit Raud.

Tartu 2024 loovjuhi Kati Torpi sõnul on Takatani puhul imekspandav tema koostööoskus ja kokkuliitev lavastajastiil, mis võimaldab ühes meeskonnas kunsti looma ühendada oma ala absoluutsed tipud. „On väga eriline, et Euroopa esietendust saavad näha just kultuuripealinlased tartlased ja külalised,” rääkis Torp.

Uus teos käsitleb liminaalse ruumi temaatikat: tavalisuses peituvat erilisust ja kummalist ala, kus eksisteerivad samaaegselt kaks vastandlikku elementi. Tegemist on rahuliku, ilusa ja dramaatilise lavateosega, mis olles juurdunud kunsti, teaduse ja tehnoloogia vastastikustesse seostesse, ületab leidlikult piiri visuaalkunsti ja etenduskunstide vahel.

Lavastusele on loonud muusika Jaapani legendaarne helilooja ja elektroonilise muusika pioneer Ryuichi Sakamoto. Helilooja liitus Shiro Takatani kutsel kunstikollektiiviga Dumb Type loetud aastad tagasi ja kellega koos nad lavastuse „Tangent” loomeprotsessi alustasid, kuid kes möödunud aasta märtsis meie hulgast lahkus.

Meediakunstnik Shiro Takatani on kogunud etenduskunstide areenil tuntust uute võimaluste katsetajana. Ta on 1984. aastal tegevust alustanud legendaarse Jaapani kunstikollektiivi Dumb Type kaasasutaja ja tuumikliige. Kollektiivi Dumb Type teoseid on eksponeeritud ja esitatud mainekates paikades üle maailma, näiteks Tokyo Metropolitani fotograafiamuuseumis, Lyoni kaasaegse kunsti muuseumis, Pompidou keskuses ja New Yorgi moodsa kunsti muuseumis (MoMA). 2022. aastal esindas Dumb Type 59. Veneetsia biennaalil Jaapanit.

Lavastus maailmaesietendus 9. veebruaril Kyotos ROHMi teatris. Euroopa esietendused toimuvad Tartu 2024 põhiprogrammis 4. ja 5. juunil Vanemuise teatris. Piletid tulevad müüki 12. veebruaril Piletilevis ja Fientas.

Kunstiline juht: Shiro Takatani
Etendaja: Miyu Hosoi
Projektiliikmed: Ken Furudate, Satoshi Hama, Miyu Hosoi, Koichi Shiraishi, Takuya Minami
Valguskujundaja: Yukiko Yoshimoto
Lavajuht: Nobuaki Oshika
Muusika: Ryuichi Sakamoto

  1. veebruaril leiab aset Maria Metsalu uuslavastuse “Kultuur” Eesti esietendus.

“Metsalu kolmas autorilavastus “Kultuur” on suurepärane näide etenduskunsti skeene rahvusvahelisest iseloomust – maailmaesietendus toimus oktoobris Münchenis, Eesti esietenduseks tuleb taas kokku kogu rahvusvaheline meeskond ja juba sel kevadel läheb lavastus tuurile Taani ja Helsingisse. Maikuus toimuva festivali Ümberlülitus raames toome “Kultuuri” ka tartlasteni,” sõnab Kanuti Gildi SAALi üks kuraatoritest Maarja Kalmre.

Lavastus loodi Metsalu, Kanuti Gildi SAALi, SPIELART festivali, TOASTER Copenhageni ja Kiasma Teatri kaasproduktsioonina ja tõi kokku viiest erinevast riigist pärit tunnustatud kunstnike meeskonna. Helikujunduse on loonud Artjom Astrov, kostüüm valmis Kris Lemsalu eestvedamisel koos Varvara Boutique’i ning Mehhiko disaineri CRUDACRUDAga, dramaturgiks on Jaakko Pallasvuo, lavastuse kujundus ja artefaktid on valminud Nikola Knezevici ja Bruno Lillemetsa koosloomes, Taanis resideeruv kunstnik Karim Boumjimar loob toidudisaini ja astub kolmandas osas ka ise lavale ning valguskujunduse eest vastutab Henry Kasch (Kanuti Gildi SAAL).

MTÜ Teine Tants poolt 2024. aasta I kvartali loominguliste stipendiumite saajad on: Maria Metsalu, Pire Sova, Kertu Moppel, Markus Truup, Lauri Kaldoja, Elina Reinold, Sigrid Savi, Elo Vahtrik

Täna, 22. veebruaril etendub Eestis esmakordselt Juhan Ulfsaki, Eero Epneri, Mart Kangro ja Sloveenia avangardteatrirühmituse Beton Ltd. koostöös valminud lavastus “Fun Fact”. Beton Ltd. koosseisu kuuluvad Katarina Stegnar, Primož Bezjak ja Branko Jordan.
„Fun Fact“ on Kanuti Gildi SAALi ja Ljubljana kaasaegse teatri-, tantsu- ja kunstikeskuse Bunker esimene ühine produktsioon. Lavastuse sloveenia esietendus toimus 1. detsembril Ljublianas.

„Fun Fact“ uurib traagiliste sündumuste tagajärgi ja mõju kollektiivsele mälule.

«Alustasime soovist pakkuda publikule autentset kogemust," selgitab Katarina Stegnar. "Ja teatris on raske leida midagi autentsemat kui see ajutine kogukond, mis tekib publiku vahel saalis. Niisiis hakkasime uurima, kuidas ja mille alusel üks kogukond või ka rahvus kujuneb. Selgus, et üks suurimaid ühendajaid on õnnetus ja jagatud valu.”

“Mõeldes võimalustele publikuga sidet luua, tekkis meil idee kasutada viktoriini formaati. Mälumängud olid kunagi Eestis erinevates vormides väga populaarsed. See avas meie jaoks võimaluse asetada end vaatajatega hoopis teistsugustesse suhetesse ja samal ajal ühendas ka meid ennast tavapärasest erineval moel,” lisab Mart Kangro.

OPEN CALL!

Kanuti Gildi SAALi populaarseim post-simman Made in Estonia Maraton tuleb taas 9. märtsil ja toimub 17. korda!

Festivalile ootame lühiformaadis lavastusi, videoteoseid, performance’eid ja muid üllatusvorme, mille kestuseks on maksimaalselt 10 minutit. Ainsaks reegliks on endiselt, et tegemist peab olema originaal-loominguga, mis on valminud spetsiaalselt Made in Estonia Maratoniks.

Ka sel aastal koosneb Maraton neljast plokist: blackbox, videoplokk, tühi lava ning uusim tulija punk-plokk. Valmis lavakujundusega punk-plokk on väljakutse ja mäng ruumist inspireeruvatele kunstnikele, kes saavad lavaga tulla tutvuma vahetult enne festivali.

Maraton pakub loomevabadust, raputust, vaimustust, ainukordsust ja tõelist lase-loom-välja-energiat. Kui kahtled, siis osale. Kui kahtled, siis tule vaatama. Sest üks on kindel: rohkem samasugust ei saa.

Kui tunned end puudutatuna, siis anna sellest meile teada vastates küsimustikule.

Tähtaeg on 18. veebruar!