Kanuti Gildi SAALi 25. juubelihooajal jõuab publikuni kaheksa uut lavastust Maike Londilt, Lea Blault, Erik Valentin Bergilt, Kristina Normanilt, Sunayana Shettylt, Sigrid Savilt ja Hanna Kritten Tangsoolt, Nele Tiidelepalt, Rūta Ronja Pakalnelt, Adriano Wilfert Jensenilt, Andrea Zavala Folachelt ja Alissa Šnaiderilt.

SAALi 25. hooaega iseloomustab uute töötamisviiside otsimine. Mitme lavastuse protsess võtab fookusesse erinevad koosloomise meetodid ega toetu tavapärastele lavastuse produtseerimise mudelitele – publikuni jõuab lavastuste seeriaid, laste ja nende vanemate loodud teoseid ning mitmeid ühiselt tantsitud tantse.

Oktoobris alustavad hooaega koguni neli esietendust. Maike Londi lavastuses “Mu ema varandus, üks lugu ja kolm ballaadi” aitavad Londi 19-aastane poeg Lukas Jansen ning juba siinsele publikule tuttav Kim Noble tal etenduskunstnikuna comebacki teha. 4. oktoobril esietenduva lavastuse keskmes on teismeliste ja keskealiste ühismaailm, biograafiad ning elumuutvad pöörded, mis CV-s harva kajastuvad.

Stockholmis tegutseva etenduskunstiku Erik Valentin Bergi soololavastuste seeria “SPORT” kaks osa esietenduvad 24. oktoobril Tallinnas. “SPORT” võtab erinevate spordialade kaudu fookusesse sportlaseks olemise fenomeni ning soorituse tähenduse nii võistlemise kui ka etendamise kontekstis. Horvaatiast pärit etenduskunstniku Lea Blau 27. oktoobril esietenduv lavastus “Kikimora” lähtub balkani rahvalauludest ning folkloorist, täpsemini kikimorast ehk naissoost majavaimust.

Kristina Normani uus dokumentaallavastus “Kastepunkt”, mis otsib turvatunnet ajal, kui sõda on lakkamatu, esietendub novembris Helsingis Baltic Circle festivalil. Detsembrit alustab Sigrid Savi, Hanna Kritten Tangsoo ning Sunayana Shetty tantsulavastus “Three women walk into a bar…”. Nele Tiidelepa Frankfurdis Künstlerhaus Mousonturmis esietenduvas lavastuses otsitakse hetke, mis jääb tantsides kahe löögi vahele.

Rūta Ronja Pakalne aeglase kino esteetikast inspireeritud lavastus keskendub iga keha unikaalsele ajaloole, tähendustele, sotsiaalsetele ootustele ning mälestustele, mis mõjutavad seda, kuidas kehasid näeme. Adriano Wilfert Jenseni, Andrea Zavala Folache ja Alissa Šnaideri lavastusele “Domestic Anarchism” andis tõuke lapsevanemaks saamine ning perekonna sotsiaalse, bioloogilise ja rahvusliku tähenduse mõtestamine. Esmalt USA-s, Hollandis, Taanis ja Rootsis esietenduv lavastus võtab igas uues riigis kampa kunstniku, kellega ühiselt lavastuse kohalik versioon luua.

Kavas on eelmistest hooaegadest tuttav SAAL3 formaat, mille raames loovad igal korral kolm kunstnikku lühilavastused. Novembris võtavad formaadi üle Viktoria Martjanova, Norman Orro ja Mihkel Maripuu.

Kogu juubelihooaeg möödub rahvusvahelisuse märksõna saatel – enamus uutest lavastustest on kaasprodutseeritud koos mõne välismaa etendusasutusega või valmivad koostöös rahvusvahelise tiimiga. Juba esietendunud lavastusi näeb uuesti nii SAALis kui ka mitmel pool maailmas tuuritamas. SAAL jätkab kolme erinevat residentuuriprogrammi, mis võõrustavad nii Eestis kui ka teistes Põhja- ja Baltimaades tegutsevaid kunstnikke. 2025. aasta lõpus on SAALis residentuuris 4 FLOORS OF WHORES, Venla Helenius ja Anna-Sofia Nylund, Laima Jaunzema, Ruth-Johanne Andersson, Marina Karpova ning Piibe Kolka.

Kevadel on publiku eest taaskord igal aastal palavalt oodatud lühivormide festival Made in Estonia Maraton, millele järgnevad pikemad festivalid Baltic Take Over Stockholmis ning Ümberlülitus Tartus.