„Ôss“ tähistab kreooli keeles luud. Foneetiliselt sarnaneb see aga ka karate praktiseerijate hulgas levinud polüseemilise väljendiga „oss“, mis on algupäraselt tähendanud pressima, suruma, toetama, taluma. Kuid see foneetiline sarnasus kattub vaid juhuslikult luuga – iidsete saladuste talletaja ja paljastaja, anatoomiliste suundumuste hoidja, pehmeid ja õrnu osasid struktureeriva paigaga, mis on just see, mis meid huvitab.
Paradoksaalsel kombel on tugeva luustiku kasvatamine, kus jalg toimib ajuna, süda küünarnuki ning põlved maksa ja kõrvana, meile loomuldasa võimalik, sest lõppude lõpuks polegi pehme ja kõva vahel suurt vahet.
Selle koosluse osad ja nende vastav funktsioon määratakse enampakkumisel.
„Veidi üle 40 aasta tagasi näitas Maguy Marin oma fenomenaalses etenduses „May B“ esimest korda teistsuguseid kehasid, mis asusid kaugel akadeemilise tantsu kaanonitest. Tegelikkuses olid need kehad kostüümid, haigete proteesid. Etendust saatis suur menu. „Ôss“ läheb veel kaugemale ja läheb samuti ajalukku.“ – Jonathan Chanson “Ôss de Marlene Monteiro Freitas à Chaillot : Marlene, différemment”
„Tõeliselt ilus ja liigutav pilk teistsugususele. Dance At Chaillot koreograaf Marlene Monteiro Freitas on toonud lavale etenduse „Ôss“, mis on väärikas katse puuete sümboolseks rehabiliteerimiseks.“ – Muriel Steinmetz “Un si beau regard en mouvement sur la différence”
„On etendusi, mida me armastame, ja neid, mida me kunagi ei unusta. Soovimata oma mälu osas liigseid hinnanguid anda – paraku lähtub see liiga sageli ainult emotsionaalsetest kaalutlustest – usun ma, et ma ei unusta Marlene Monteiro Freitase ja trupi Dançando com a Diferença etendust „Ôss“ kunagi.“ – @Kikia75 Instagrami postitus
„Ôss“ näitab meile teistsuguseid kehasid, mis elavad teistsuguseid elusid teistes keeltes. „Ôss“ avab meile, mis tunne on elada teisiti – tõeline teistsugususe kogemus.“ – @Lyne.pennet Instagrami postitus
Marlene Monteiro Freitas (Cabo Verde) õppis tantsu Brüsselis P.A.R.T.S-is ning Lissabonis koolides Escola Superior de Dança ja Fundação Calouste Gulbenkian. Koduriigis Cabo Verdes kaasasutas ta tantsukompanii Compass ning teeb koostööd muusiku Vasco Martinsiga. Ta on teiste hulgas töötanud Emmanuelle Huynhi, Loïc Touzé, Tânia Carvalho ja Boris Charmatziga. Tema tööde hulka kuuluvad: “Bacchae - Prelude to a Purge” (2017), “Jaguar” (2015) koos Andreas Merkiga, “of ivory and flesh - statues also suffer” (2014), “Paradise - private collection” (2012-13), “(M)imosa” koos Trajal Harrelli, François Chaignaud' ja Cecilia Bengoleaga (2011), “Guintche” (2010), “A Seriedade do Animal” (2009-10), “Uns e Outros” (2008), “A Improbabilidade da Certeza” (2006), “Larvar” (2006), “Primeira Impressão” (2005). Nende teoste ühine nimetaja on avatus, ebapuhtus ja intensiivsus. 2017. aastal sai ta Portuguese Society of Authors'ilt (SPA) Jaguari auhinna parima koreograafia eest ja samal aastal tunnustas teda ka Cabo Verde valitsus kultuuriliste saavutuste eest. 2018. aastal lõi ta Batsheva Dance Company jaoks teose “Canine Jaunâtre 3”. Samuti sai ta 2018. aastal Veneetsia Biennaali tantsu kategooria Silver Lion auhinna. Ta teeb koostööd O Espaço do Tempoga (PT) ning on Lissabonis (PT) produktsiooniüksuse P.OR.K kaasasutaja.
Dançando com a Diferença on 2001. aastal Madeiral selle kunstilise juhi Henrique Amoedo asutatud tantsutrupp, mis on 2014. aastast alates toiminud Teatro Viriato juures residentprojektina. Tegutsedes mitmel rindel on nad läbi loomingulise, pedagoogilise ja teadlikkust tõstva töö aidanud kaasa sotsiaalse kaasatuse suurendamisele nii kohalikul kui ka rahvusvahelisel tasandil, mida on omakorda saatnud positiivne vastukaja publikult, kaasava tantsu entusiastidelt ning ka koolidelt ja institutsioonidelt. Ühingu eesmärgiks ja kollektiivse kokkutulemise põhjuseks on olnud vajadus tegutseda laiahaardeliselt ja kõikehõlmavalt, arendamaks loomingulist ja viljakat potentsiaali eesmärgiga suunata ühiskonda vähemusgruppide professionaalse väärtustamise ja meeskonnatöösse kaasamise poole, vähendada puuetega inimeste diskrimineerimist ning toetada nende kaasamist võimalikult erinevatesse sotsiaalsetesse valdkondadesse.