„DUSK“ (tööpealkiri) on koostööprojekt visuaalkunstnike Venla Heleniuse ja Anna-Sofia Nylundi ning teatrikollektiivi 4 FLOORS OF WHORES näitlejate Astrid Stenbergi ja Emilia Janssoni vahel. Nende ühine huvi seisneb etenduskunsti meetodite, kollektiivse loomingu ja filmi ühendamises.
Erinevalt etenduskunstidest on filmitegemine sageli väga hierarhiline. Meid huvitab, kuidas eksperimentaalse etenduskunsti kollektiivseid töömeetodeid saab kasutada videoteose loomiseks, kus iga looja säilitab ka autori positsiooni.
Residentuuris uurime hirmu õudusfilmide metafooride kaudu. Meid huvitab, kuidas fiktiivne hirm filmikunstis peegeldab meie praegust düstoopilist sotsiaalset kliimat, kus usaldus on asendunud kahtlusega.
Residentuuri ajal töötame nimekirjaga erinevatest spekulatiivsetest ja fragmenteeritud stseenidest, mis põhinevad meie kollektiivsetel aruteludel, õudusfilmide kujunditel, kunstiajaloo viidetel ja laiemalt hirmu teemal. Impoviseerime antud nimekirja põhjal ja teeme proovivõtteid nii paljudest kui võimalik ning dokumenteerime protsessi kaameratega. See võte on inspireeritud legendaarse filmitegija David Lynchi meetodist kirjutada paberilehele 70 stseeni ja valida neist parimad filmi loomiseks. Materjali kasutatakse lühifilmi stsenaariumi alusena, mis filmitakse 2026. Aasta jooskul. Teose esilinastus toimub 2026. aastal Turu Titaniku galeriis.
4 FLOORS OF WHORES on Helsingis tegutsev teatrikollektiiv, kuhu kuuluvad Emilia Jansson, Riku-Pekka Kellokoski, Herman Nyby ja Astrid Stenberg. Grupi esteetika ja meetodid kohtuvad füüsilise teatri, kaasaegse tantsu, helikunsti ja etenduskunsti ristumiskohas. Nende kunstipraktika keskmes on Rroppus, sensuaalsus ja normide ületamine.
Venla Helenius ja Anna-Sofia Nylund on visuaalkunstnikud, kes töötavad liikuva pildi, meedia ja etenduskunsti meediumitega nii iseseisvalt kui ka duona.
Heleniuse töid on eksponeeritud muuhulgas Mänttä kunstifestivalil, Pori biennaalil, Ars Liberas, Ars Hämes ja Taidehalli noorte kunstnike näitusel. Heleniuse video- ja fototeoseid iseloomustab sensuaalne ja füüsiline suhe maailmaga, kunstiline ja kultuurilooline intertekstuaalsus ning ilukirjanduse lavastamine.
Nylundsi praktika hõlmab dokumentaalfilmi, etenduskunsti ja eksperimentaalfilmi bioome. Tema videoteoseid on linastunud rahvusvahelistel filmifestivalidel. Nylundsi viimane isikunäitus „Transformatiivne kuju“ toimus Galleria Sinnes 2024. aastal. Teda juhib uudishimu, protsessi eesmärk ei ole alati vastuse leidmine, vaid pigem otsimise nauding. Vaatlusel on tema kunstiloomingus keskne roll.
Töögruppi ühendab huvi selle vastu, kuidas lavalist mõtlemist, etenduskunsti meetodeid, kollektiivseid loomingulisi protsesse ja füüsiliste harjutuste kaudu loodud sisu saab üle kanda filmikunsti.