Õhtu jooksul jagavad maja kolm kunstniku, kes toovad lavale kuni pooletunnise lavastuse.
SAAL3 sarja esimesel üritusel astuvad üles noored kunstnikud erinevatest valdkondadest: muusikataustaga Gregor Kulla, stsenograafiataustaga Anita Kremm ja etenduskunstnik Liisbeth Horn.
Järgmise SAAL 3 puhul on fookus hoopis temaatiline. Ning uuel aastal tulevad ka uued kuraatorid.
Gregor Kulla (2000) on Põlvas sündinud helilooja, kirjanik ja kriitik. Oma loomingus tegeleb ta soouuringute, feminismi, vähemuskultuuride – kväär-kultuuri, drag-kultuuri ja ajalooliselt naistekesksete tegevuste – ja idamaade filosoofiatega.
Anita Kremm (1998) on noor kunstnik, kes kasutab oma töös filmi-, foto-, video- ja performance-formaati. Teda huvitab igapäevase reaalsuse elementidega fiktiivse maailma loomine.
Liisbeth Horn (1997) on vabakutseline, kelle loomingu juured paiknevad teoreetilistes ja eksistentsiaalsetes küsimustes, mis on praktikas ja “päris elus” ebavajalikud.
Kanuti Gildi SAAL kuulutab välja avaliku konkursi nelja residentuurikoha täitmiseks. Residentuur on suunatud Eestist pärit või Eestis resideeruvale kunstnikule, on tasustatud Kulka toel ja on oma olemuselt pigem aeg uurimiseks ja katsetamiseks kui valmis lavastuse või teoseni jõudmiseks.
2024. aastal pakume järgmisi aegu:
jaanuar või oktoober Püha Vaimu SAALis,
märts või november Keldrisaalis
.
Ootame teie ideede kirjeldusi, residentuuri ajalist ja ruumieelistust ning CV-sid hiljemalt 3. detsembriks aadressile saal@saal.ee.
Kanuti Gildi SAALis etendub briti etenduskunstniku Kim Noble´i lavastus “You´re Not Alone”
Kim Noble on auhinnatud briti etendus- ja videokunstnik. Noble´i teoste provokatiivne ja humoorikas stiil paljastab inimlikku seisundit. Läbi tragöödia koomilise kasutuse saavad lahti harutatud nähtused seksuaalsusest, soost, religioonist ja surmast. Varem on Noble astunud Eestis üles 2022. aastal Baltoscandalil lavastusega “Lullaby For Scavangers” ning osalenud kaasautori ja etendajana eˉlektroni kunstisaali lavastuses “Something Great”.
Autor ja etendaja: Kim Noble
Tehniline juht: Mishi Bekesi
Kaaslavastaja: Gary Reich
Toetajad: In-Between Time Festival (Bristol), Eesti Kultuurkapital
Esietendus: Edinburgh International Festival 2014
Etendused Kanuti Gildi SAALis 10. ja 11. novembril.
"Kultuur" on mõtisklus Päikesest. Lavastus, mis ei ole loodud mitte teesi vaid kogemusena – midagi klaverikontserdi ja näpumaalingu vahepealset.
Päike kiirgab energiat. Päike võib elu kas toita või selle täielikult põletada.
Lavastus mahutab endasse kaost ja tõrjub seda ka eemale; Metsalu esitleb end kui vaatemängu objekti, seda spektaaklit samaaegselt põlastades.
“Kultuuri” publik on kollektiivne keha, mida toidetakse, lõbustatakse ja seatakse kahtluse alla.
Etendus on jaotatud kolmeks barokseks ja säravaks osaks – paraad hot dogi käru juures, Lille kontsert ja Päikese õgimine, table d'hôte.
Lavastus tähistab elu selle jõus ja hapruses; püüdleb lihtsuse ja samal ajal küllusliku ekspressiivsuse poole; pendeldab korra ja kaose vahel ning varieerub kehalises intensiivsuses kõikudes naudingu, ükskõiksuse, passiivsuse ja kannatuse piirimail.
Maria Metsalu (1990) on kunstnik, kes kasutab oma keha, et uurida kaasaegseid küsimusi,
kasutades selleks tihti seksuaalselt laetud väljendusvahendeid. Ta näeb etendust kui
radikaalset ruumi ja hälbe etendamist võimalusena luua uusi vaatamis- ja nägemisviise. Tema töödes toimub tähenduste vohamine, mitte nende süstematiseerimine. Teda huvitavad emantsipeerunud publik ja viisid, kuidas vaataja positsiooni vaidlustada, destabiliseerida või üldse kaotada. Lisaks oma soolotööle on ta üks Young boy tantsurühma asutajaliikmetest.
Lavastus sietendus 31. oktoobril SPIELART festivalil Münchenis, järgneb etendus 2. novembril, samuti festivali raames. Etendused Kanuti Gildi SAALis leiavad aset 8./9. ja 10. veebruaril 2024 ja sama aasta kevadel saab lavastust näha Kopenhaagenis ja Helsingis.
Ootame oma kollektiiviga liituma osavate kätega inimest, kes oleks huvitatud teatrikeskkonnas töötamisest.
Majahalduri peamiseks ülesandeks on meie Tallinna vanalinnas asuva maja korrashoid ja väiksemate remonttööde teostamine. Vajalikud on autojuhiload ning baasteadmised elektrisüsteemide toimimisest. Lisaks kuulub tööülesannete hulka ka lava ehitamisel ja mahavõtmisel abiks olemine.
Otsime inimest, kellel oleks praktiline meel, kunstiline silm, oskus iseseisvalt töötada ja initsiatiiv panustada kaasaegsete etenduskunstidega tegeleva maja arengusse.
Omalt poolt pakub Kanuti Gildi SAAL arenemisvõimalusi, vaheldusrikkaid tööülesandeid ja -keskkonda ning kokkuhoidvat kollektiivi.
Töötasu lepitakse kokku intervjuu käigus. Tööle asumise aeg: novembri keskpaik
Huvi korral saada meile lühike motivatsioonikiri/enesetutvustus ja CV aadressile saal@saal.ee hiljemalt 1. novembriks.
MTÜ Teine Tants poolt 2023. aasta III kvartali loominguliste stipendiumite saajad on: Jette Loona Hermanis, Netti Nüganen
Kanuti Gildi SAALi teatrijuht Priit Raud pälvis Mait Agu preemia.
Priit Raud on lõpetanud 1991. aastal tantsujuhi ja kultuuritöötaja erialal Tallinna Pedagoogilise Instituudi, olles siis Mait Agu tudeng. Raud on andnud suure panuse Eesti tantsukunsti arengusse, seda nii festivale korraldades, välisesinejaid kutsudes kui ka Eesti koreograafe ja tantsijaid välisfestivalidele pakkudes. "Raud on üks nendest produtsentidest, kes annab ka uuele põlvkonnale võimaluse enda leidmiseks, näitamiseks ja arendamiseks. Ta seisab selle eest, et tantsukunsti maastik areneks ning oleks rahvusvaheliselt nähtav. Ta ei tõmba piire žanrite vahel, vaid peab oluliseks ideed ja selle värskust ja kandvust. Raua panus Eesti kaasaegse tantsukunsti arengusse on väga väärtuslik ning lisaks sellele on ta kaudselt kujundanud ka BFM-i koreograafia õppekava suundumusi," kommenteerib laureaatide valikut Tallinna Ülikooli Balti, filmi, meedia ja kunstide instituudi koreograafia õppekavade kuraator Oksana Tralla.
Palju õnne, Priit!
Kadri Noormets on Eesti etenduskunstnik ja lavastaja, kes töötab nii keha, teatri kui tekstiga.
Ta on lõpetanud Tallinna Ülikooli koreograafia eriala bakalaureuseõppe (2010) ning Eesti Kunstiakadeemia tegevuskunsti eriala magistrantuuri (2014). Aastast 2022 jätkab ta oma haridusteed doktorant-nooremteadurina Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia teatrikunsti erialal. Oma doktoritöös keskendub ta spetsiifilisemalt kooskomponeeritud elulähedasele teatrile. Noormetsa hiljutisemad lavastused on: “majandus/housing” Voronja Galeriis, “ümarlaud” ja “mobiilsed definitsioonid” Tartu Uues Teatris, “maandatud tõotus” Kanuti Gildi Saalis ja “tõotatud maa” Sõltumatu Tantsu Laval.
Esietendus 29.09, järgevad etendused 30.09, 06.11, 07.11, 17.11 ja 18.11.
30.09 toimuvat etendust saadab kunstnikuvestlus, mida viib läbi Aare Pilv.
2023/24 hooaeg toob Kanuti Gildi SAALi mitmeid muutusi - maja jätkab kolme inimese kunstilisel juhtimisel, kelleks on SAALi pikaaegsed projektijuhid Eneli Järs, Maarja Kalmre ja Kaie Küünal. 20 aastat kunstilise juhi tööd teinud Priit Raud, kes jätkab uuest hooajast teatrijuhina, kommenteerib muutust: “Eesti etenduskunstide maastikul on kollektiivselt kureeritud programmi koostamine absoluutselt ainulaadne. Äsja toimunud SAAL Biennaal festivali kureerisime kollektiivselt ning see tekitas diskussiooni ja küsimusi, millega saab uus programmitiim aktiivselt edasi tegeleda.”
Uue kunstilise tiimi kaks olulisemat lisa programmile on värske formaadina lühietenduste õhtu ning hooajasisesed külalisetendused.
Lühietenduste õhtu eesmärgiks on anda kunstnikele väljund mõtete ja ideede katsetamiseks väljaspool täiemahulist produktsiooni ning sellega kaasnevat kordamise vajadust. Eneli Järs: “Näeme, et lühiformaat on praegu vajalik ja inspireeriv nii kunstnikele kui publikule ja saame anda võimaluse tulla oma ideedega pigem meelelahutusele orienteeritud öisest vööndist välja ning pakkuda seeläbi võimalust formaadil areneda uues suunas.
Esimesel lühietenduste õhtul, mis leiab aset novembris, astuvad üles noored kunstnikud erinevatest valdkondadest: muusikataustaga Gregor Kulla, stsenograafiataustaga Anita Kremm ja etenduskunstnik Liisbeth Horn.
Novembris kutsume Eestisse tagasi viimasel Baltoscandalil sooja vastuvõtu pälvinud briti etenduskunstniku Kim Noble´i. Noble taastab SAALi palvel ligi 10 aastat tagasi esietendunud teose “You Are Not Alone”. Maarja Kalmre: “Mitme aasta taguse töö taasnäitamine on põnev väljakutse nii kunstnikule kui ka publikule kogemiseks, et kuidas töö on aja kontekstile vastu pidanud. Lisaks on see tore mõtteharjutus, et kuidas mõned teised vanemad teosed võiksid praeguses kontekstis mõjuda või millised lisakihid on juurde tulnud tänu ajale. Etenduskunstide maailmas toimub järjepidev ületootmine ja vanade tööde taas näitamine on üks suund, et tuua jätkusuutlikust siia valdkonda.”
Hooaja põhiprogrammi avab 27. septembril Tartu Ülikooli Viljandi Kultuuriakadeemia tantsukunsti eriala lõpetanud Elle Viiese diplomilavastus “Koodeks”. Hooaja esimese esietendusena jõuab publiku ette Kadri Noormetsa uuslavastus “KUTSE VAIBALE”, mis on Noormetsa edasiarendus Kanuti Gildi SAALis läbi viidud residentuurist “HANDSHAKE”. “KUTSE VAIBALE” on püüd lõhkuda vaataja ja etendaja vahelisi barjääre ning uurimus nende kahe rolli ühendamise võimalustest lavastuse kooskomponeerimisel.
Oktoobris on pärast Helsingis, Tartus ja Kaunases tuuritamist kodulaval taas Karolin Poska esoteerikast ja ebauskumustest tõukuv tükk “Lucky Charm” ja ka Liisa Saaremäeli karjele pühendatud kontsert-lavastus “Scream Box”. Kuu lõpus võõrustame Renate Keerdi ja EMTA lavakunstikooli XXXI lennu Tartu Uues Teatris esietenduvat uuslavastust ning Üle Heli festivali.
Detsembris on aga oodata Kertu Moppeli uue projekti esietendumist.
Sügisel jõuavad esietendusteni ka kaks pikaajalise rahvusvahelise koostööna valminud projekti. Maria Metsalu uuslavastus “Kultuur” jõuab publikuni esmakordselt Münchenis mainekal teatrifestivalil SPIELART. Juhan Ulfsaki, Mart Kangro, Eero Epneri ja Sloveenia avangardteatrirühmituse Beton Ltd. koostöös valminud uuslavastus esietendub Ljubljanas kaasaegse teatri-, tantsu- ja kunstikeskuses Bunker. SAALis esietenduvad mõlemad lavastused uue aasta alguses.
Kanuti Gildi SAAL jätkab enim välismaal külalisetendusi andva teatriastutusena Eestis, tuuritamas on nii Jette Loona Hermanise ja Johhan Rosenbergi “Eden Detail” kui ka Sigrid Savi ja Hanna Gritten Tangsoo “Cowbody”, mis etenduvad Riias Balti Draama Foorumil ja Berliinis Tanzfabrikus. Netti Nüganeni “Müüt: päeva äärel” ning Johhan Rosenbergi “traps” etenduvad Reykjavikis toimuval kunstifestivalil Sequences, mida kureerib sel aastal Kaasaegse Kunsti Eesti Keskus.
Kanuti Gildi SAALi toetavad Eesti Kultuuriministeerium, Tallinna Kultuuri- ja Spordiamet, Eesti Kultuurkapital ja teised.
MTÜ Teine Tants poolt 2023. aasta III kvartali loominguliste stipendiumite saajad on: Sigrid Savi, Paula Vool, Mart Kangro, Juhan Ulfsak, Eero Epner, Oliver Kulpsoo, Liisa Saaremäel, Elle Viies, Netti Nüganen, Maria Metsalu, Karolin Poska, Kadri Noormets
Rahvusvaheline etenduskunstide festival SAAL Biennaal algab juba nädala pärast, 21. augustil, ning kestab 31. augustini. Festival tähistab sel aastal 20. juubelit ning sel puhul kureerib festivali kogu Kanuti Gildi SAALi tiim kollektiivselt, seega illustreerib kunstiline tervik üheksa inimese ühiseid vaimustusi ja valupunkte. SAAL Biennaalil osalevad kunstnikud on Marlene Monteiro Freitas (Cape Verde), Netti Nüganen (Tallinn-Viin), Meg Stuart (Berliin-Brüssel), Teresa Vittucci (Viin-Zürich) ja Colin Self (Oregon-Berliin), Ben J. Riepe (Düsseldorf), Samira Elagoz (Helsingi-Berliin), Liisbeth Horn, Kärt Koppel ja Anumai Raska (Tallinn), Krõõt Juurak (Viin-Tallinn), Candela Capitán (Barcelona), Liis Vares ja Taavet Jansen (Tallinn), Kristina Norman (Tallinn), Audrey Bersier, Maxine Reys ja Marion Thomas (Nantes-Lausanne).
Iga SAAL Biennaal on tõstnud esile sotsiaalselt tundlikke teemasid, millel oleks muidu oht tagaplaanil märkamatuks jääda. Sel korral kuuluvad programmi huumori ja eneseiroonia abil patriarhaadi lahtilammutamine ning töötuba, kuidas seda teha, keha piiridest välja astumine ja püüdlused privaatsuse suunas, audiotuur maskulinismist, sotsiaalselt provokatiivne kabaree, kus laval on erivajadustega inimesed, stand-up komöödia, kaasaegne vaade eestlaste valgeks saamise ajaloole, monoloogid savitolmus, transsooliste peategelastega romantiline road-movie ning palju muud põnevat. Samuti on festivalil kiudprogramm, mille eesmärk on moodustada vaheaine programmi erinevate osade vahel. Sellesse kuuluvad kunstnikuvestlused, sümpoosion kollektiivse kureerimise teemal, töötoad ning kaks work-in-progress performance'it.
SAAL Biennaal 2023 kuraatorid on Eneli Järs, Maarja Kalmre, Henry Kasch, Kaie Küünal, Heneliis Notton, Priit Raud, Kristiina Tang, Siim Tõniste ja Annika Üprus. Festival toimub mitmel pool Tallinnas: Kanuti Gildi SAALis, Tallinna Kunstihoones, Eesti Noorsooteatris, Kinos Sõprus, EKA Galeriis, Telliskivi Kvartalis, klubis Uus Laine ning linnaruumis. SAAL Biennaal 2023 toetajad on Kultuuriministeerium, Eesti Kultuurkapital, Tallinna Spordi- ja Kultuuriamet, Goethe Instituut, Saksa Liitvabariigi saatkond Tallinnas, Pro Helvetia, Valmiermuiža.
Kanuti Gildi SAAL ootab tiimiga liituma inimest, kes haldaks maja kommunikatsioonikanaleid, sealhulgas sotsiaalmeediakontosid, kirjutaks ning saadaks välja tekste, hoiaks ühendust meediaväljaannetega ja oleks muidu tore.
Ideaalne kandidaat ei pea juba kõike oskama. Ta on keegi uudishimulik, kes huvitub kaasaegsetest etenduskunstidest ning teab, mis on Kanuti Gildi SAAL. Omalt poolt pakub Kanuti Gildi SAAL põhjalikku kogemust kultuurivaldkonnas ning väljaõpet. Tööle asumise aeg oleks augustis 2023 ning palganumber lepitakse kokku intervjuu käigus.
Kõigil, keda pakkumine kõnetas, palume saata lühike enesetutvustus ja/või motivatsioonikiri aadressil saal@saal.ee hiljemalt 28. juuliks.
Liisa Saaremäeli muusikaline lavastus “SCREAM BOX” esietendub 17. mail Kanuti Gildi SAALis. Laval on Liisa Saaremäel koos muusik Florian Wahliga. Lavastuse keskmes on kõri ning erinevad karjed – sünni- ja surmakarjetest fännikarjeteni.
Lavastuse tiimi huvitab reaalsuse ja fiktsiooni põimimine ning nendevaheliste piiride hägustumine. Seda võib pidada ka üheks Saaremäeli loomingu läbivaks jooneks: näiteks Paljassaare Garaažiühistus toimunud “Tiny Home Production presents: SUUREM-KUI-ELU”, “Sihtkoht Teadmata 12hmr” ehk koolilõpupeo taaslavastamine õpilastega või Artishoki Biennaalil 2022 osalenud videoinstallatsioon “Private Party”, milles dokumentalistlikud kaadrid Botaanikaaiast olid segatud kunstniku isikliku vojeristliku perspektiiviga. “SCREAM BOXiga” liigub Saaremäel kohaspetsiifiliste tööde juurest teatrisaali, kus tegijate isiklik elu kohtub teatrile omase fiktiivse maailmaga.
Liisa Saaremäel on vabakutseline etenduskunstnik ja näitleja. Teda huvitab ühiskondlik kooseksisteerimine indiviidi perspektiivist, milles oluliseks poeetiliseks komponendiks on kokkusurutud tilluke ruum. Hiljuti lõpetas ta EMTA kaasaegse etenduskunsti õppekavas magistrikraadi, mille lõputööna valminud kohaspetsiifiline lavastus “Tiny Home Production presents: SUUREM-KUI-ELU” (2021) pälvis 2022. aastal teatriaastaauhinna etenduskunstide kategoorias. Lähiaja töödest võib välja tuua veel koha- ja ajaspetsiifilise lavastuse "Sihtkoht teadmata 12hmr" (2022 koos Emer Värgiga) ning installatiivse performance’i “Body Slam” (2022, koos Keithy Kuuspuga).
Autor, lavastaja, etendaja: Liisa Saaremäel. Helikunstnik, etendaja: Florian Wahl. Videokunstnik: Emer Värk. Valguskujundaja: Siim Reispass. Dramaturg: Maria Arusoo. Stsenograafilised lahendused: Kristiina Tang. Projektijuht: Eneli Järs. Kaasprodutsendid: Liisa Saaremäel, Kanuti Gildi SAAL.
Esietendus ja etendused toimuvad 17., 18., 22., 23., 30. ja 31. mail kell 19:30 Kanuti Gildi SAALis.
Etendused on eesti keeles, v.a 31.05 etendus, mis toimub inglisekeelsena. 22.05 etendusele järgneb kunstnikuvestlus. Piletid müügil Fientas.
MTÜ Teine Tants poolt 2023. aasta II kvartali loominguliste stipendiumite saajad on: Karolin Poska, Üüve-Lydia Toompere, Kevin Park, Nele Marie Tiidelepp, Johhan Rosenberg, Mattias Veller, Heikki Mändmets, Hedi-Liis Toome, Kenn-Eerik Kannike, Liisa Saaremäel, Eline Selgis.
Aastast 2009 tähistatakse Kanuti Gildi SAALis rahvusvahelist tantsupäeva piduliku hommikusöögi ning omaalgatuslike etenduskunstide preemiate jagamisega.
Laupäeval, 29. aprillil jagatakse Kanuti Gildi SAALis traditsiooniliselt Sõltumatu Etenduskunsti Auhindadest välja kasvanud omaalgatuslikke preemiaid, mille eesmärk on tunnustada etenduskunstide valdkonna tegijaid kompromissitute sisekategooriate kaudu. Auhindu võivad jagada kõik soovijad. Sel aastal on auhindade jagamisest teada andnud Patrick R. Vesi, Urmas Lüüs ning Gregor Kulla.
Kõige püsivamalt on auhinda välja andnud anonüüme etenduskunsti metseen Patrick R. Vesi, kelle auhinna on aastate jooksul pälvinud näiteks Maike Lond, Urmas Lüüs ja Artjom Astrov. Auhindu on aastate jooksul jaganud ka Henri Hütt, Oliver Kulpsoo ühes laiendatud žüriiga, Kaja Kann, Karolin Poska, Sandra Jõgeva jt.
Auhindu jagatakse traditsioonilise ühise hommikusöögi raames ning need selguvad keskpäevaks. Liituda soovijatel palume endast märku anda aadressil heneliis@saal.ee.
Tartus toimuv kaasaegsete etenduskunstide festival Ümberlülitus tuleb sel aastal 3.-6. mail. Programmist leiab nii eesti kui ka välismaa kunstnike lavastusi, raamatupoe, kunstnikuvestluseid, esitenduse ning palju muud põnevat. Festivali korraldab Kanuti Gildi SAAL.
Ümberlülitus on nagu mixtape, mille tallinlased on tartlastele armastusega kokku pannud. Intensiivses programmi vaatleb iga teos etenduskunsti võimalusi ja võimatusi erineva nurga alt ning iga vaataja leiab endale sobiliku tee kunsti parema mõistmiseni ja kogemiseni. Aastal 2023 oli Ümberlülitus Tartu Kultuurikandja auhinna nominent “aasta uustulnuka” kategoorias.
Festivali avab Kristina Normani lavastuse "Orchidelirium Expanded" esietendus Tartu Elektriteatris. Lavastus põhineb Normani 2022. aasta Veneetsia kunstibiennaali Eesti Paviljonis toimunud näitusel. Järgmistel päevadel saab näha Karolin Poska värskelt Kanuti Gildi SAALis esietendunud lavastust “Lucky Charm” ning käesoleval aastal tantsuauhinnale nomineeritud Johhan Rosenbergi lavastust “traps” Tartu Uues Teatris. 5. mail esineb Tartu Uues Teatris Viinis tegutsev ühe-naise-punkbänd Stina Force, kes on varem tuuritanud muusika-, tantsu- ja teatrifestivalidel mitmel pool nii Euroopas kui ka USAs.
Festivali lisaprogrammi kuuluvad kunstnikuvestlused, mida viivad läbi Tartu Ülikooli teatriteaduse üliõpilased. Reedel, 5. mail leiab aset paneeldiskussioon teemal “Kaasaegsed etenduskunstid Tartus”. Festival lõppeb peoga, kus astub üles bänd ants1.
Poska kirjeldab lavastust nii: “Mõnikord on elu päris hirmus ja inimesed teeksid mida iganes, et peidetud ohtusid vältida. Aitavad kristallid pere tervise eest hoolt kanda, astroloog minapilti avada, tarokaardid tuleviku eest hoiatada, õige jalaga voodist tõusmine paremat päeva manifesteerida või kolm korda vastu lauda koputamine näilist turvatunnet tekitada?”
Märtsis viibis lavastuse tiim kolm nädalat Prahas Bazaar Festivali residentuuris, mille tulemusi ka kohalikule publikule näidati. Pärast etendusi Tallinnas näeb lavastust juba Tartus festivalil Ümberlülitus ning Helsingis Baltic Take Over festivalil.
Karolin Poska on Tallinnas tegutsev koreograaf, etenduskunstnik ja tantsija. Läbi oma loomingu proovib ta rahuldada enda ahnet uudishimu, otsimistetungi, elamuste- ja kogemustenälga ning aru saada, mis tunne on antud hetkel maailmas elada. Talle meeldib transformeerida reaalsust, mängida objektide ja publiku ootustega. Hiljuti lõpetas ta EKA kaasaegse kunsti magistri ning pärjati Noore Kunstniku autasuga. Karolini kõige hiljutisemad lavastused “Untitled” ning “Sinu nirvaanale” olid mõlemad nomineeritud Eesti teatri aastaauhindadele.
Koreograaf: Karolin Poska. Etendajad: Sveta Grigorjeva, Shion Yokoo-Ruttas, Karolin Poska. Helikunstnik: Katrin Enni. Dramaturg: Maret Tamme. Valguskunstnik: Karolin Tamm. Kostüümikunstnik: Lisette Sivard. Videokunstik: Taavi Varm. Tehniline lahendus: Tarvo Porroson. Fotod: Vojtěch Brtnický. Projektijuht: Kaie Küünal. Kaasprodutsendid: Karolin Poska, Kanuti Gildi SAAL. Toetaja: Eesti Kultuurkapital, Culture Moves Europe.
Lavastus on eesti ja inglise keeles. Etendused Tallinnas 10., 14. ja 15. aprillil, Tartus 4. mail ning Helsingis vahemikus 7.-11. juuni.
Lisainfo: www.saal.ee
Tartus toimuv kaasaegsete etenduskunstide festival Ümberlülitus tuleb sel aastal 3.-6. mail. Sel korral leiab programmist nii eesti kui ka välismaa kunstnikke. Festivali korraldab Kanuti Gildi SAAL.
Festivali avab Kristina Normani lavastuse "Orchidelirium Expanded" esietendus Tartu Elektriteatris. Lavastus põhineb Normani näitusel 2022. aasta Veneetsia kunstibiennaali Eesti Paviljonis. Järgmistel päevadel saab näha Karolin Poska värsket lavastust “Lucky Charm”, mis esietendub esmalt 10. aprillil Kanuti Gildi SAALis, ning käesoleval aastal tantsuauhinnale nomineeritud Johhan Rosenbergi lavastust “traps” Tartu Uues Teatris. 5. mail esineb Tartu Uues Teatris Viinis tegutsev ühe-naise-punkbänd Stina Force, kes on varem tuuritanud muusika-, tantsu- ja teatrifestivalidel mitmel pool nii Euroopas kui ka USAs.
Lisaks kuuluvad festivali programmi ka kunstnikuvestlused, mida viivad läbi Tartu Ülikooli teatriteaduse üliõpilased. Samuti leiab aset paneeldiskussioon teemal “Kaasaegsed etenduskunstid Tartus”. Festival lõppeb peoga, kus astub üles bänd ants1.
Ümberlülitus on nagu mixtape, mille tallinlased on tartlastele armastusega kokku pannud. Intensiivses programmi vaatleb iga teos etenduskunsti võimalusi ja võimatusi erineva nurga alt ning iga vaataja leiab endale sobiliku tee kunsti parema mõistmiseni ja kogemiseni. Aastal 2023 oli Ümberlülitus Tartu Kultuurikandja auhinna nominent “aasta uustulnuka” kategoorias.
Sel nädalal näeb Tšehhis toimuval Bazaar Festivalil koguni kolme Kanuti Gildi SAALi lavastust. Festivalile annab avapaugu Kristina Normani dokumentaallavastus “Kergem kui naine” ning pärast pikka pausi on laval uuesti Mart Kangro, Juhan Ulfsaki ja Eero Epneri “Workshop”. Lisaks viibib aprillis esietenduva Karolin Poska lavastuse “Lucky Charm” tiim festivali raames Prahas residentuuris, mille tulemust ka kohalikule publikule esitatakse.
Bazaar Festival toimub Prahas alates 2015. aastast. Rahvusvahelise festivali fookuses on progressiivsed tantsu- ning etenduskunstiteosed, mille loojad ei karda võtta riske. Festivali kuraator Ewan McLaren, kes ise on Kanada päritolu, on Eesti etenduskunstide maastikul toimuvat juba aastaid jälginud. Tema sõnul on eestlaste ja tšehhide maailma tunnetamise viisides hulgaliselt sarnasusi.
“Lucky Charm” on Karolin Poska lavastus, mis esietendub 10. aprillil Kanuti Gildi SAALis. Lavastuse raames kehastub Poska isehakanud antropoloogiks, kes uurib nälga üleloomulike jõudude järele. Autor kirjeldab lavastust nii: “Mõnikord on elu päris hirmus ja inimesed teeksid mida iganes, et peidetud ohtusid vältida. Aitavad kristallid pere tervise eest hoolt kanda, astroloog minapilti avada, tarokaardid tuleviku eest hoiatada, õige jalaga voodist tõusmine paremat päeva manifesteerida või kolm korda vastu lauda koputamine näilist turvatunnet tekitada?”
"Lighter Than Woman" on Kristina Normani dokumentaal-poeetiline lavastus, mis esietendus 2019. aastal Itaalias Santarcangelo teatrifestivalil. Lavastuses vaatleb Norman Itaalia seni ainukest naisastronauti Samantha Cristoforettit kui inimest, kes on elu raskuse päris otseses tähenduses ületanud, jõudes avakosmose kaalutusse. Paralleelselt vaatleb ta Itaalias töötavaid Ukraina võõrtöölisi, kellest on saanud omastehooldajad ning kes kannavad itaallaste elude lõpuaastate metafoorset, aga – vanureid tõstes – ka päris otsest raskust. 2020. aastal oli lavastus nomineeritud teatri aastaauhindadel etenduskunstide ühisauhinnale.
"Workshop" on Mart Kangro, Juhan Ulfsaki ja Eero Epneri 2018. aastal esietendunud lavastus õpetamisest ning õppimisest. Kuidas lüüa naela laua sisse. Kuidas õppida rääkima. Kuidas olla empaatiline. Õige hingamine sünnitamisel ja väärikuse säilitamine suremisel. Lavastust on varem esitatud näiteks Trondheimis, Ljubljanas, Bernis, Espoos, Riias, Hankos, Tartus ja Tallinnas. 2019. aastal pälvis “Workshop” teatri aastaauhindadel etenduskunstide ühisauhinna.
Lisaks etendustele Prahas esietendub sel nädalal Trondheimis Kanuti Gildi SAALi kaasprodutseeritud soome kollektiivi WAUHAUS ja Terike Haapoja lavastus “To be Given Over”. Lavastus esietendub 22. märtsil Multiplié dansefestivali raames. Tulevased esietendused kohalike etendajatega jõuavad lavale hiljem, 2024. aastal, sh Tallinnas.
Bazaar festivali ning eesti etendusi festivali programmis toetab Eesti Kultuuriministeerium ja Eesti Suursaatkond Prahas. Karolin Poska residentuur saab teoks Culture Moves Europe programmi toetusel.
MTÜ Eesti Loomeresidentuurid (LOORE) asutati 11 loomeresidentuuri poolt eesmärgiga edendada omavahelist koostööd, arendada loovisikute mobiilsust ja loometööd toetavaid üksusi, esindada loomeresidentuuride huve ning suurendada nende rahvusvahelist nähtavust.
Katusorganisatsiooni loomise idee kasvas välja Eesti loomeresidentuuride vajadusest suurema koostöö järele. Võrgustiku sünnile aitas kaasa SA Tartu 2024 tellimusel valminud uurimus „Tartu ja Lõuna-Eesti residentuuride arengukava aastateks 2022–2025“. Arengukava keskendus Tartu 2024 piirkonna residentuuridele, aga kaasas koostamisprotsessi ka ülejäänud Eesti loomeresidentuurid. Vajadus üle-eestilise loomeresidentuuride võrgustiku järele tuli selgelt esile ka Kunstivaldkonna arengukava 2021-2025 koostamise protsessis.
LOORE juhatus valiti silmas pidades valdkondlikku, regionaalset ja institutsionaalset esindatust. Juhatusse kuuluvad MoKSi kaasasutaja Evelyn Grzinich, Arvo Pärdi Keskuse tegevjuht Anu Kivilo, Maajaama esindaja Mari-Liis Rebane, Kai kunstikeskuse tegevjuht Kadri Laas-Lepasepp ja Tartu Kunstnike Liidu esimees Peeter Talvistu.
“LOORE näol on tekkinud arenev üleeestiline koostöövõrgustik, mille teadmiste- ja kogemustevahetus jõustab eripäraste loomeresidentuuride kujunemist ja annab uut jõudu ka regionaalsele kultuuritegevusele. Katusorganisatsiooni tegevus toob Eesti residentuuridesse kandideerima rohkem erisuguseid ja professionaalseid loovisikuid üle ilma ja aitab Eesti residentuuridel leida partnereid ja laiapõhjalist toetust nii kohalikul kui riiklikul tasandil,” usub üks ühenduse eestvedajaid, Evelyn Grzinich.
Võrgustiku koostöö tulemusel on juba algatatud ühisprojekt, mille raames korraldavad 8 võrgustiku liiget aastatel 2023–2024 Ukraina loovisikutele mõeldud kaheksa residentuuri Eestis. Projekti rahastab Põhjamaade Kultuuripunkt.
Koostöös Tartu 2024 meeskonnaga on LOORE loomas neljanda rahvusvahelise Kultuurikompassi "Kas kultuur tunneb piire?" programmi. Kultuurikompass toob 18. ja 19. mail Tartusse kokku kultuurisektori edendajad ja poliitikakujundajad, loovisikud ja residentuuride korraldajad ning kultuuripealinna võrgustiku liikmed. Foorumil mõtestatakse loovisikute mobiilsust, erilise fookusega loomeresidentuuridel.
Loomeresidentuuride võrgustikuga on oodatud liituma aktiivselt tegutsevad eri valdkondade Eesti kultuuriresidentuurid.
Täna, 13. märtsil ainuetendub Kanuti Gildi SAALis iraani kirjaniku Nassim Soleimanpouri näidend “White Rabbit, Red Rabbit”, mida esitab Tambet Tuisk. Teatrieksperimendina on "White Rabbit, Red Rabbit" kordumatu lavastus, millel pole ühtegi proovi ega lavastajat. Igal esitamise korral on laval erinev näitleja, kes kohtub näidendiga esimest korda alles publiku ees – avades pitseeritud ümbriku. Samal õhtul esitatakse näidendit 75 laval 31 erinevas riigis. Eestis etendub tekst Kanuti Gildi SAALi kaasproduktsioonina ja esmakordselt.
Näidend “White Rabbit, Red Rabbit” räägib kaasaegset Iraanist ning 1980ndatel sündinute põlvkonnast. Hästi informeeritud põlvkonnast, kes on sündinud keset Iraani-Iraagi sõda, ega ole näinud Iraani millegi muu kui Islamivabariigina. Näidendi kirjutamise hetkel ei tohtinud nüüdseks juba rahvusvaheliselt tunnustatud kirjanik Soleimanpour koduriigist lahkuda, kuna oli keeldunud osa võtma kohustuslikust sõjaväeteenistusest, seega kirjutas ta näidendi, mida tema kohalolekuta mujal maailmas esitada saaks.
Teksti on tõlgitud rohkem kui 30 keelde ning esitatud kokku üle 3000 korra, sealhulgas näiteks näitlejate Whoopi Goldberg, John Hurt, Nathan Lane, Stephen Rea, Sinead Cusack, Marcus Brigstocke ja Dominic West poolt. Eesti keelde tõlkis teksti Kristiina Jalasto.
Tähelepanu: palume kõigil meedia- ja pressiesindajatel meeles pidada, et näitekirjanik on Iraani kodanik. See näidend EI ole otseselt poliitiline ning seda ei tohiks sellisena ka kujutada. Näidend tegeleb sügavama, metafoorse tasandiga ning väldib selgesõnaliselt avalikke poliitilisi kommentaare. Kõik vihjed, et näidend on valitsusvastane, võivad sõna otseses mõttes ohustada näitekirjaniku elu. Seetõttu palume ajakirjanikel olla oma kajastustes sellest teadlikud.
Autor: Nassim Soleimanpour. Näitleja: Tambet Tuisk. Dramaturgia: Daniel Brooks, Ross Manson. Tõlkija: Kristiina Jalasto. Projektijuhid: Priit Raud, Heneliis Notton. Produtsent: Aurora Nova. Kaasprodutsent: Kanuti Gildi SAAL
Made in Estonia Maraton on sel aastal 16. korda toimuv etenduskunstide lühivormide festival, mille sisu pole kureeritud. Osalemise ainukeseks tingimuseks on, et kuni 10-minutiline etteaste oleks valminud spetsiaalselt maratoni jaoks.
Igal aastal astuvad üles nii juba kogenud kui ka alles alustavaid etenduskunstnikud. Sel aastal osalevad Made in Estonia Maratonil: Vaim Sarv, Kaja Kann, ENKKL, Anita Kremm, Mariann Tammaru, Rainar Aasrand, Unholy Trinity, Romet Kaljo, Vootele Vaher, Katrin Viru, Laura Kivistik, Raahel ja Kärt, Valged skorpionid vol 2, Markus Monak, Paul Beaudoin, Tõnis Pill ja Aleksander Roslin, CONRADO, Sigrid Savi, Justina Kiuršinaitė, junk eesti, Pääsu-Liis Kens ja Mia Tamme, Joosep Ehasalu ja Siim Nurklik, Alina Birjuk, 7 girls 1 cup, ETA Kompanii ja Rūta Ronja Pakalne, KOOSSEIS, Rasmus Jensen, Siim Tõniste, SK Priima, üks isiksus, Jarmo Reha, Nele Tiidelepp, Kertu Rannula, Riin Maide, Markus Vaiksoo ja Margaret Tilk, Krants, Naistantsijad, PERE, Roomet ja Indrek, Lukas Jansen ja Konrad Kendra, Liisamari Viik, ants1 jt.
Maratonil võib paari tunniga kuulmatust saada kuulsus, mõttesähvatusest lõpptulemus, kellest iganes kunstnik ning kunstnikust omakorda kes iganes. Ave Taavet on kirjutanud: “See on kunstisündmus, milles ei ole esiplaanil kuraatorid, rahastusega seotud bürokraatia või ajas fikseeritud lõpptulemus.”
Ligikaudu kuuetunnine õhtu on jagatud neljaks osaks: blackbox, videoplokk, tühi lava ning punk-plokk. Punk-plokk lisandus maratoni kavasse eelmisel aastal. Punk-plokki iseloomustab valmis lavakujundus, andes impulsi ruumist inspireeruvatele kunstnikele. Lavaga saab tutvuma tulla vaid mõned päevad varem, mis teeb punk-plokis osalemisest omaette mäng-väljakutse. Sel aastal loovad lavakujunduse EKA Stsenograafia osakonna tudengid.
Valgus: Henry Kasch; heli: Kenn-Eerik Kannike; kujundused: Jaan Evart; dramaturg: Heneliis Notton; lavakujundus: Marto Mägi, Kadri Joala, Joel Väli (EKA Stsenograafia osakond); tehnilised lahendused: Henry Kasch, Kristiina Tang; projektijuht: Kristiina Tang; tiim: Maarja Kalmre, Eneli Järs, Priit Raud, Siim Tõniste ja Kaie Küünal.
Toetaja: Eesti Kultuurkapital
Made in Estonia Maraton algab 11. märtsil kell 17:00 Kanuti Gildi SAALis ja kestab kuni etteastete lõpuni.
MTÜ Teine Tants poolt 2023. aasta I kvartali loominguliste stipendiumite saajad on: Kadri Noormets, Kristina Norman, Mart Kangro, Juhan Ulfsak, Eero Epner, Artjom Astrov, Oliver Kulpsoo, Maria Arusoo, Katrin Kreutzberg, Joel Väli, Nele Tiidelepp, Joel Väli.
Poliitiliselt laetud asukoha tõttu Vene Saatkonna vastas otsustas Kanuti Gildi SAAL meenutada aasta möödumist Ukraina sõja algusest sõjapõgeniku Sofija Melnikova lavastuse “Drama Queen” kutsumisega Tallinna. Lavastuse keskmes on Melnikova lugu pagendusest, hirmust ning ebaõnnestunud armastusest, mille käigus räägib autor Ukrainast Riiga jõudmisest ning kaheksa aastat kestnud suhte lõppemisest. Äsja toodi lavastus esile ka auhinna “Kilograms kultūras 2022” ühena viiest läti teatrivaldkonna nominendist.
Sofija Melnikova on noor Donetski piirkonnast pärit Ukraina lavastaja, kes on õppinud lavastajaks Harkivi Riiklikus Kunstiülikoolis. Pärast sõja algust Ukrainas saabus ta 2022. aasta aprillis Riiga, kus Dirty Deal Teatros eelmise aasta lõpus esietendus tema lavastus “Drama Queen”. Melnikova kaaslavastajana on olnud abiks üks praeguse aja tuntumaid läti lavastajaid Valters Sīlis.
“Drama Queen” etendub 22. ja 23. veebruaril kell 19:30 Kanuti Gildi SAALis. Etendused on ukraina ja vene keeles, eesti- ja ingliskeelsete subtiitritega. Piletid on müügil Fienta keskkonnas ning kohapeal on võimalik annetada Ukraina heaks.
Enne seda, 21. veebruaril kell 18.00 toimub SAALis ka Ukraina päritolu kirjanik Ilya Kaminsky raamatu “Odessa tantsud” esitlus, kus raamatut loeb ette näitleja Johannes Sepping ning muusikat teeb Teet Liiv. “Odessa tantsud” eestikeelses tõlkes on seitsmes kirjastuse Puänt välja antud raamat.
Veebruarikuus jõuavad Tallinna Viinis tegutsevad kunstnikud Artjom Astrov, Kisling ning Till Megerle. Esmalt, 7. veebruaril toimub Kanuti Gildi SAALis kontsert pealkirjaga “Guiding Light IV”, pärast mida alustavad kunstnikud residentuuri, mille tulemusena esietendub 27. veebruaril performance “Guiding Light V”. Performance'i “Guiding Light V” raames liituvad tiimiga veel kuraator ja dramaturg Aziza Harmel ning kunstnik ja muusik Andreas Harrer.
Kontsert “Guiding Light IV” jõudis esmakordselt publiku eelmisel aastal Kunsthalle Wienis osana Aziza Harmeli ja Laura Amanni kureeritud näitusest “Do Nothing, Feel Everything”. Projekt “Guiding Light” on jätkuks praktikale, mida kunstnikud määratlevad “süvahängimisena” – ehk millenagi, mis ei ole ei eelnevalt kindlaks määratud ega ka juhuslik. Bänd mängib äärmuste ja vastuoludega nagu "tegelikkus" ja "kunstlikkus" nii visuaalsete kui ka performatiivsete vahenditena, et pidevalt töö olemust kahtluse alla seada. “Süvahängimine” ei ole nende jaoks pelgalt muusikažanr, vaid tööviis, mis väljendub seletamatutes helides, intiimsetes ja vahel banaalsetes olukordades ning hoolikalt komponeeritud visuaalides.
Artjom Astrov on eesti etenduskunstide skeenele tuttav, olles loonud Kanuti Gildi SAALis lavastuse pealkirjaga “Gangstarap” ning Sõltumatu Tantsu Laval lavastuse “Performance STL-is” (mõlemad koos Ruslan Stepanoviga) . Samuti on ta helikunstnikuna osalenud mitmes erinevas lavateoses, luues viimati muusikat Netti Nüganeni lavastusele “Müüt: päeva äärel”. Oma töö eest on Astrov olnud korduvalt nomineeritud Eesti teatri aastaauhindadele, viimati aastal 2020 lavastusega “Performance STL-is”.
Kisling ehk Michaela Kisling on Viini Kunstiakadeemia vilistlane, kes töötab ja elab Viinis. Tema töid on eksponeeritud Hyperrealitys, Viinis ( 2021); Viini Kunsthalles (2022); MAK'is, Viinis (2022); Kunsthalle Feldbachis, (2022) ja Viini Volkstheateris (2022). Michaela Kisling teeb koostööd kunstnikega nagu Hans Schabus, Artjom Astrov, Till Megerle ja Aziza Harmel. Hiljuti andis ta välja albumi "Old Life" plaadifirma Serious Serious alt. Eksperimentaalse kunsti ja muusikaskeenega seotud inimeste poole pöördudes esitab Kislingi looming väljakutse formaalsete struktuuride petlikkusele, dekonstrueerides harmoonia keerukusi läbi omapärase stiili arendamise, mis segab uued meediumid kokku kummaliste ja tõrjutud tunnetega. Tema heli- ja videotööde puhul on tegemist spontaanse koostööga teiste luuletajate ja kunstnikega, hägustades identiteedi ja autorluse piire.
Till Megerle kunstipraktika hõlmab maali, joonistamist, videot ja fotograafiat. Tema teosed käsitlevad sotsiaalset ja kehalist dünaamikat, olles inspireeritud popkultuurist ja ajaloost. Koos muusikute Artjom Astrovi ja Kislingiga veab ta bändiprojekti Guiding Light. Megerle elab ja töötab Viinis, kus ta õpetab ülikoolides Academy of Fine Arts ja Academy of Applied Arts.
Artjom Astrov on Viinis elav ja töötav muusik. Tema eklektiline kompositsioonistiil hõlmab nii produtseeritud kui ka leidheli, digitaalset helitöötlust ja laulukirjamist. Performance-etenduste helikujundjana on Astrov töötanud välja eripärase minimalistliku lähenemise, mille kandvateks elementideks on heli ruumilised ja kontseptuaalsed omadused. Artistinimede all Benzokai, rin la ja viimasel ajal lihtsalt Artjom on ta välja andnud mitu EP-d leibelite alt nagu Quantum Natives, Baba Vanga, Trash Can Dance ja Serious Serious, millest viimase asutaja ta ka ise on.
Aziza Harmel on Tuneesia juurtega vabakutseline kuraator. Tal on 2013. aastal Arnhemi Hollandi Kunstiinstituudis omandatud kaunite kunstide magistrikraad. Aziza on töötanud Documenta 14, Steirischer Herbst’i ja viimasena Kunsthalle Wien’i heaks. Ta oli kolme asukoha - Alexandria, Ammani ja Tangieri - vahel liikunud kuraatoriteadmistealase uurimusprojekti Qayyem kaaskuraator. Ühtlasi kureeris ta 12. Malil toimunud Bamako Encounters: Biennale of African Photography. Hiljuti kaaskureeris ta näituse pealkirjaga “Do Nothing, Feel Everything” Kunsthalle Wien’is (2022), mis vaatles hullumeelsust tavapärase seisundi ja teadmiste dünaamilise vormina mõistvaid kunstipraktikaid. Hetkel on Harmel ka üks liige detsentraliseeritud näitusesarja Hosting Lands tiimis, milles tegeletakse maakastus alase õiguse teemadega.
Andreas Harrer on Viinis tegutseva „Bar du Bois“ kunstikollektiivi liige ja kaasasutaja. 2011. aastast alates töötab ta kaasaegse muusika ansambli Klangforum Wien heaks. Tema kunstnikupraktika hõlmab endas eri meediume - installatsiooni- ja maalikunsti, skulptuuri ja muusika produtseerimist.
“Guiding Light IV” toimub Tallinnas vaid 7. veebruaril. “Guiding Light V” etendused toimuvad 27., 28. veebuaril ning 2.,3. ja 4. märtsil. Üritustele on võimalik osta odavam kombopilet. Kõik piletid on müügil Fienta keskkonnas.
Made in Estonia Maraton ootab kuni 10-minutilisi etteasteid. Originaalloomingut, mis on valminud spetsiaalselt maratoniks. Kasutada võib ka videot. Muidugi saab enne proovi teha (proovid toimuvad vahemikus 8.-10.03). Osalemissoovist anna teada 20. veebruariks 2023, täites küsimustik.
Made in Estonia Maraton on 11. märtsil 16. korda toimuv etenduskunstide lühivormide festival. Osalemise ainukeseks tingimuseks on, et kuni 10-minutiline etteaste oleks valminud spetsiaalselt maratoni jaoks. Maratonil võib paari tunniga kuulmatust saada kuulsus, mõttesähvatusest lõpptulemus, kellest iganes kunstnik ning kunstnikust omakorda kes iganes. Maraton koosneb neljast plokist: blackbox, videoplokk, tühi lava ning punk-plokk. Punk-plokki iseloomustab valmis lavakujundus, andes impulsi ruumist inspireeruvatele kunstnikele. Lavaga saab tutvuma tulla vaid mõned päevad varem, mis teeb punk-plokis osalemisest omaette mäng-väljakutse.
Küsimustega võib pöörduda ka maraton@saal.ee.
Lisainfot Made in Estonia Maratoni kohta.