Üle Heli eksperimendid horisondiga jätkuvad. Varasemale audiovisuaalsele dimensioonile
lisandub seekord kehaline mõõde, kui kolmeosalist õhtut alustavad Külli Roosna ja Kenneth
Flak oma heli- ja kaasaegse tantsu performance’iga “Between Bone and Silence”.
Nüüdisklassika lainele viib vj Tencu visuaalide saatel ansambel U:, kes muuhulgas esitab ka
Sander Saarmetsa ja Marta Talveti uudisteoseid. Õhtu lõpetab kahe, teine teiselt poolt
maakera pärit muusiku, Robert Jürjendali ja Venetsueela juurtega Miguel Noya ühise,
vahetult enne koroonaaega ilmunud, ning mõneti prohevtliku nimega albumi “Power Of
Distance” pikalt edasi lükkunud esitlus.
KÜLLI ROOSNA & KENNETH FLAK "Between Bone and Silence":
Between Bone and Silence on kontsert kahele kehale. Eesti/Norra kunstnike duo Roosna &
Flak loovad maailma, kus heli ja liikumine on lahutamatult seotud. Nad kutsuvad publikut
vaatama, kuulama -- lubades lugudel tulla, minna, muunduda või lihtsalt olla.
Külli Roosna (EE) ja Kenneth Flak (NO-EE) sulatavad kokku liikumise ja digitaalse
tehnoloogia, et uurida inimeseks olemise kogemust omavahel põimunud reaalsuste
paljususes. Nad kasutavad liikumissensoreid, et luua ja mõjutada heli reaalajas. Tundlikud
kehad tundlikus ruumis tundliku heliga - nii võiks kirjeldada nende praktikat ja uurimistööd.
Produktsioon: Roosna & Flak
www.roosnaflak.com
(vaheaeg)
ANSAMBEL U: & SANDER SAARMETS & VJ TENCU
Kavas:
Sander Saarmets (uudisteos, 2021), Marta-Liisa Talvet (uudisteos, 2021), Udo Kasemets,
Giacinto Scelsi, James Tenney
Ansambel U: (Tarmo Johannes – flööt, Helena Tuuling – klarnet, Merje Roomere – viiul,
Levi-Danel Mägila – tšello, Taavi Kerikmäe – klaver, Vambola Krigul - löökpillid) on
aktiivseim ning tuntuim uue muusika ansambel Eestis. Kollektiivile on iseloomulik tundlik
kõlapilt, avatus julgetele eksperimentaalsetele ideedele ning ka kõige nõudlikumate teoste
esitamine dirigendita. U: on esinenud Eestis ja ka olulistel rahvusvahelistel festivalidel
välismaal. U: tegeleb nii uue muusika klassikasse kuuluvate teoste kui ka eksperimentaalsete
kompositsioonidega. Üks ansambli oluline suund on süvenemine improvisatsiooni ja
ebatraditsioonilise notatsiooni tõlgendamist nõudvate teoste ettekandmisse. Mängitakse eesti
muusikat ning tellitakse uudisteoseid ka välisheliloojatelt.
www.uuu.ee
Sander Saarmets on helilooja, helikujundaja ja elektronmuusik. Ta on lõpetanud Eesti
Muusika- ja Teatriakadeemia elektroakustilise loomingu eriala ja rahvusvahelise
magistriprogrammis CoPeCo. Lisaks valdavalt elektroonilisele omaloomingule, on ta
kirjutanud muusikat ja loonud helimaastikke ka filmidele (sh Jaan Tootseni „Uus Maailm” ja
„Igapäevaelu müstika” ning Ella Raideli „BERG” ja “A Pile of Ghosts”), tantsuetendustele ja
näitustele. 2020 sügisel võis tema muusikat kuulda ka New Yorgi moenädalal. Tema senised
albumid on ilmunud nimede Muschraum (Ulmeplaadid, 2005) ja V4R1 (Grainy Records,
2017) alt. Saarmets huvitub helidest nii muusika- kui ka muusikavälistes kontekstides ja
erinevate rahvaste muusikatraditsioonidest. Aastail 2012-2017 elas ta Taiwanil.
sandersaarmets.com
vj Tencu on vabakutseline režissöör, animaator ja videokunstnik, kes tegutseb oma stuudios
Peata Film. Lisaks filmidele ja muusikavideotele on ta loonud animatsiooni- ja
videokujundusi teatri- ja tantsuetendustele, videomappinguid ja installatsioone ning teinud
VJ-na koostööd paljude muusikutega.
http://peatafilm.ee/tencu/
(vaheaeg)
ROBERT JÜRJENDAL & MIGUEL NOYA plaadi “The Power of Distance” (NEWdOG
Records (USA) esitluskontsert
Avaldamise kuupäev: November 26 th , 2019
Žanr: Progressive Ambient/World Fusion
“The Power of Distance” on eesti kitarristi Robert Jürjendali ja venetsueela elektroonilise
muusika pioneeri Miguel Noya koostöös sündinud album, mille pealkiri viitab metafüüsilise
koostöövormi võimalikkusele ja varjatud tugevusele. Nelikümmend seitse minutit muusikat
püüab viia kuulaja sügavale sisemaailma, et kohtuda geograafiliselt üksteisest kaugel
paiknevate maade – Eesti ja Venetsueela erinevate helide, meeleolude, sõnadeta jutustuste ja
helimaastikega.
Roberti ja Miguel'i esmakordne kohtumine sai teoks plaadifirma NEWdOG Records artisti
Dogon'i (Paul Godwin & Miguel Noya) “All My Relations” turneel Tallinnas, aastal 2016.
Järgnevalt sai Robert kutse esineda koos Dogon'iga Kukemuru Ambiet Festivalil, millest
kujunes festivali peakorraldaja Kaido Kirikmäe arvates üks õnnestunumaid kontserte.
2018 aasta septembris salvestasid Dogon ja Jürjendal Pärnu jõe äärses Samliku Matkamajas
(endine vana koolimaja) albumi nimega “Samliku” (NEWdOG Records). Albumi
rahvusvaheline presentatsioon toimus 2018 aasta keskel San Franciscos asuvas KALW
91.7FM Local Public Radio stuudios. Raadioprogrammi “Music from the Hearts of Space”
asutaja Stephen Hill sõnas plaadi kohta: “See on parim progressiivne ambient Godwinilt ja
Noyalt, kes ilmselt on saanud inspiratsiooni eesti kitarrikunstnik Robert Jürjendalilt.
Ruumiline, kütkestav ja võimas”.
“The Power of Distance” salvestuprotsess käivitus sünkroonselt Noya ja Jürjendali
maakodudes asuvates stuudiotes Venetsueelas ja Eestis. Nii Noya kui ka Jürjendali talud
paiknevad omaette, eemal keskustest. Noya aias valmivad kohvi, kakao ja tsitruselised,
Jürjendali omas märksa lihtsamad, põhjamaadele omased viljad. Muusikateoste faile vahetati
aeglaselt veniva interneti abil, neid pidevalt lihvides ja täiendades, kuulates ja analüüsides.
Esmapilgul lihtne ja loogiline töömeetod oli täis pingeid ja ootamatuid katkestusi, põhjuseks
Venetsueelas valitsev poliitiline kaos. Need olid hetked, mis lähendasid ja liitsid, tuletates
meelde totalitaristliku võimuga kaasnevaid ränki läbielamisi siinsamas Eestis.
Robert Jürjendal on eesti kitarrist ja helilooja, kelle loomingusse kuuluvad heakõlaline,
traditsioonidest lähtuv kammer – ja koorimuusika, eksperimentaalne, elektroonikaga
põimitud proge-rock ning ambient-jazz, filmi-ja teatrimuusika. Ta on teinud koostööd eesti ja
välismaa artistidega: Tõnis Mägi, Riho Sibul, Siiri Sisask, Weekend Guitar Trio, UMA, Iris
Oja, Liis Viira, Madis Metsamart, Tim Bowness, David Rothenberg, Jon Durant, Arve
Henriksen jpt. Temalt on tellinud helitöid Tallinna Kitarrikvartett, Una Corda, YXSUS
Ensemble, Resonabilis, Ellerheina Tütarlastekoor, Kammerkoor Head Ööd Vend, Eesti
Filharmoonia Kammerkoor. Ta on osalenud rohkem kui 50 albumi väljaandmisel, mille hulka
kuuluvad tema sooloalbumid Rõõmu allikas (2013), Valguse Palsam ( 2015), Lihtminevik
(2016) koos Andrus Lillepeaga ning Rännak Rõõmu Allikale (2014) koos Jaan Tammsaluga.
Tema hiljutiste koostööde hulka mahub album Another World (2018) koos briti basskitarristi
ja produtsendi Colin Edwiniga (Porcupine Tree, Exwise Heads), autorikogumik koos taani-
eesti ansambliga Five Seasons (2018), LP Sõida tasa üle silla koos V. Mikita, K. Kirikmäe ja
Segakooriga K.O.O.R (2019), Venetsueela /USA /Eesti ambient projekt Samliku (2018),
kosmiline ambient jazz Echolocation IV koos ungarlaste Sandor Szabo ja Balazs Major'iga
(2019) ning album REGIRAM koos Celia Roose, Tuule Kanni ja Eesti Rahvusmeeskooriga
(2019).
Robert Jürjendal on Tallinna Kunstihoone kontserdisarja SOOLO kuraator. http://robertjyrjendal.com/
Miguel Noya on olnud rohkem kui kolmkümmend aastat üks juhtivamaid hääli Lõuna-
Ameerika elektroonilise muusika maastikul. Ta on loonud albumeid, osalenud
koostööprojektides ja kontserttegevuses üle kogu maailma. Noya õppis elektroonilist
muusikat Bostonis, Berklee Muusikakolledžis, jätkates samaaegselt oma tööd Computer
Sound Synthesis MIT liikmena. Ta on osalenud oma töödega 1990 a. Veneetsia biennaalil,
1998 a. EXPO Lissabon Venetsueela paviljonis ja EXPO Aichi 2005 Jaapanis. Progressiivse
ambient-duo Dogon (Paul Godwin – USA) liikmena on ta salvestanud seitse albumit, lisaks
veel seitse sooloalbumit (1984 - 2019). Tema varajasemad elektroonilised kompositsioonid
on välja antud kogumikus Canciónes Intactas (Phantom Limb Recordings 2019 -UK). Ta on
organiseerinud Live Electronics Performance kontserte Venetsueelas, USA-s, Mehhikos,
Hispaanias, Kolumbias, Rootsis, Portugalis, Tšiilis ja Saksamaal. Miguel Noya on
elektroonilise muusika pioneer, kes 1996 a. püüdis kasutada interneti võimalusi Netloops'is .
Selle tulemusel toimus festivalil La Otra Música tõenäoliselt üks esimesi reaalajas kontserte
maailmas, mis ühendas muusikud Caracas'es ja San Franciscos.
http://miguelnoya.com